Bilfria Uppsala räddar varken klimatet eller stan från otrivsel

Insändarskribenten tycker att billister anklagas för oproportioneligt mycket. Kanske borde man låta bli att konsumera i centrala Uppsala och i stället hålla sig till externhandeln. Men hur skulle det då gå för den livliga stadskärnan?

Gågatan i Uppsala, Svartbäcksgatan söderut mot Stora torget.

Gågatan i Uppsala, Svartbäcksgatan söderut mot Stora torget.

Foto: Staffan Claesson/UNT arkiv

Insändare2025-03-06 15:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På senare tid har representanter för bland annat Cykelfrämjandet och Klimataktion Uppsala samt en del andra debattörer vräkt ur sig sitt hat mot biltrafik i centrala Uppsala, citynära parkeringar och bilismen i allmänhet i insändare, krönikor, debattartiklar och andra alster i UNT.

Bilisterna görs ensamt ansvariga till alla former av otrivsel som kan uppstå i centrum och det faktum att bilar måste framföras på långa omvägar runt en Kungsgata avstängd för genomfartstrafik ses som ett bra exempel på en kraftfull åtgärd mot klimathotet.

Kanske bilallergikerna har rätt, kanske Uppsalas innerstad ska omvandlas till deras bilfria himmelrike. Kanske det är dags att alla bilburna frivilligt helt slutar upp med att handla i centrum och istället håller sig enbart till externhandeln där alla garanterat är välkomna.

Externhandeln kan numera erbjuda ett så brett utbud och parkeringsmöjligheter att det knappast finns någon anledning att söka sig in till centrum för några inköp, åtminstone så länge de med makt över stadsplaneringen, med ett planekonomiskt tänk, inte i allt för stor omfattning lyckas sätta krokben för externhandeln för att hålla liv i cityhandeln med konstgjord andning.