Bilens konkurrenskraft stärks mot buss och cykel

Bygg inte nya bilvägar innan det finns ett säkert cykelvägnät, skriver sex representanter för Cykelfrämjandet.

Varje breddning eller ny väg föder mer biltrafik, skriver Anne Holl, Fredrik Larsson, Joakim Crona, Maria Sjölund, Nicole Carpman och Torbjörn Albért.

Varje breddning eller ny väg föder mer biltrafik, skriver Anne Holl, Fredrik Larsson, Joakim Crona, Maria Sjölund, Nicole Carpman och Torbjörn Albért.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2021-08-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående artikeln Ingen cykelbana längs väg 255 före 2030 6/8

Bilvägnätet är komplett, men få vägar i länet erbjuder säkra cykelvägar. Det visar Region Uppsalas egen potentialstudie. Det finns inga skäl att bygga nya bilvägar eller bredda befintliga, förrän det också finns ett komplett och säkert cykelvägnät. Tvärtom!

Klimatet! Klimatet måste vara överordnat all planering – inklusive vägbyggen. Vägtrafiken står för en tredjedel av Sveriges växthusgaser. Reduktionsplikt och elbilar räcker inte till för att klara minskningsmålet till 2030. Vi måste minska biltrafiken också, trots ökande befolkning. Men varje breddning eller ny väg föder mer biltrafik.

Trafiksäkerhet! Den mötesfria väg 288 mellan Östhammar och Uppsala kostar sammantaget över en miljard kronor. Trafiksäkerheten går inte att räkna hem samhällsekonomiskt. Moderna bilar har en omfattande teknisk assistans. Enbart med ISA, styrd fartbegränsning, skulle nästan hälften av alla dödsolyckor försvinna.

Höjd fart från 80 till 100

- ökar bränsleförbrukningen 1-2 dl/mil!

- ökar bullret med 3 dB upp till 350 m från väg

- ökar bilens konkurrenskraft mot buss. 811:an (Östhammar) har samma snittfart (68 km/h) på mötesfri väg, som 844:an (Harbo) på 70/80-väg (en tredjedel 70, två tredjedelar 80 km/h).

Målet för Region Uppsala är ett hållbart, tillgängligt och inkluderande transportsystem. Idag är det varken hållbart, tillgängligt eller inkluderande så länge det saknas ett säkert cykelvägnät. Ändå läggs ytterligare en dryg halvmiljard på breddning och fartökning av redan befintliga bilvägar.

Cykelfrämjandet i Uppsala