Staden mÄste vara tillgÀnglig för alla

Beslut om ombyggnationer och trafikförÀndringar i city verkar ibland fattas utan att hÀnsyn tas till helheten vilket gör det svÄrt för oss som driver verksamheter dÀr. Det skriver företrÀdare för sex handlare i stan.

Besökare i city möts numer stÀndigt av nya vÀgarbeten och byggen, menar skribenterna.

Besökare i city möts numer stÀndigt av nya vÀgarbeten och byggen, menar skribenterna.

Foto: Staffan Claesson

InsÀndare2024-06-26 08:30
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Uppsala Ă€r en fantastisk och vĂ€xande stad med en livlig citykĂ€rna. HĂ€r samlas mĂ€nniskor för att umgĂ„s, Ă€ta, gĂ„ pĂ„ konserter och teater – och för att handla. Över hela vĂ€rlden har stĂ€der vuxit fram just kring marknadsplatser, med handel av varor och tjĂ€nster. Varje stad har dĂ€rför alltid varit beroende av möjligheten att sĂ„ enkelt som möjligt kunna resa till och frĂ„n staden.

Uppsala kommuns innerstadsstrategi konstaterar ocksĂ„ att ”det ska gĂ„ snabbt och enkelt att resa till innerstaden, men inne i staden gĂ€ller lĂ„ga hastigheter.” Det Ă€r en mycket bra ambition. Det behöver inte gĂ„ fort – men det mĂ„ste gĂ„ smidigt. För bĂ„de vĂ„ra kunder och vĂ„r personal.

Vi som bor i, lever i och driver verksamheter i Uppsala tvingas konstatera att sÄ inte Àr fallet i dag. Det gÀller cyklister som möts av stÀndigt nya skyltar om att vÀlja andra sidan av vÀgen. Det gÀller bilister som möts av nya pÄbud om enkelriktat, avstÀngt eller Ànnu en uppgrÀvd grop. De politiker och tjÀnstemÀn som planerar mÄste förstÄ att det hÀr fÄr stora konsekvenser.

För nĂ„gra Ă„r sedan innebar pandemin med alla dess restriktioner ett hĂ„rt slag för stadens liv och verksamheter. Men vi kĂ€mpade pĂ„, stĂ€llde om och överlevde. Idag rör sig fler mĂ€nniskor i stan och de vill kunna handla i city. Stadens agerande fĂ„r inte göra det svĂ„rare. Beslut om ombyggnationer och trafikförĂ€ndringar verkar ibland fattas utan att hĂ€nsyn tas till helheten. Det syns i kassan nĂ€r ett vĂ€garbete sĂ€tts igĂ„ng, eller Tullgarnsbron fastnar i öppet lĂ€ge. 

Varje enskild parkeringsplats Àr inte helig, men om en plats tas bort behöver den som brukar anvÀnda den fÄ veta hur alternativet ser ut. NÀr en gata grÀvs upp behöver beslutet ha en konsekvensbeskrivning för de verksamheter som pÄverkas. Arbetet mÄste utföras snabbt och effektivt och med snabb ÄtergÄng till det normala.

Vi förstÄr att utveckling Àr nödvÀndig och vi stödjer den. Men det rÀcker inte att sÀga att det kommer bli bÀttre i framtiden. VÄra verksamheter mÄste kunna fungera hÀr och nu.

Det finns exempel pĂ„ stĂ€der dĂ€r stadskĂ€rnan dör, nĂ€r all handel flyttar till externa köpcenter. SĂ„ Ă€r det lyckligtvis inte i Uppsala. Men vĂ„ra verksamheter fĂ„r inte tas för givna. Alla stĂ€der mĂ„ste kĂ€mpa för att locka till sig mĂ€nniskor och göra varje resa till city attraktiv – Ă€ven storstĂ€der som London, New York och Stockholm.

Uppsala ska vara en stad för framtiden. Men den mÄste ocksÄ vara en stad som fungerar hÀr och nu.