Staden måste vara tillgänglig för alla

Beslut om ombyggnationer och trafikförändringar i city verkar ibland fattas utan att hänsyn tas till helheten vilket gör det svårt för oss som driver verksamheter där. Det skriver företrädare för sex handlare i stan.

Besökare i city möts numer ständigt av nya vägarbeten och byggen, menar skribenterna.

Besökare i city möts numer ständigt av nya vägarbeten och byggen, menar skribenterna.

Foto: Staffan Claesson

Insändare2024-06-26 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Uppsala är en fantastisk och växande stad med en livlig citykärna. Här samlas människor för att umgås, äta, gå på konserter och teater – och för att handla. Över hela världen har städer vuxit fram just kring marknadsplatser, med handel av varor och tjänster. Varje stad har därför alltid varit beroende av möjligheten att så enkelt som möjligt kunna resa till och från staden.

Uppsala kommuns innerstadsstrategi konstaterar också att ”det ska gå snabbt och enkelt att resa till innerstaden, men inne i staden gäller låga hastigheter.” Det är en mycket bra ambition. Det behöver inte gå fort – men det måste gå smidigt. För både våra kunder och vår personal.

Vi som bor i, lever i och driver verksamheter i Uppsala tvingas konstatera att så inte är fallet i dag. Det gäller cyklister som möts av ständigt nya skyltar om att välja andra sidan av vägen. Det gäller bilister som möts av nya påbud om enkelriktat, avstängt eller ännu en uppgrävd grop. De politiker och tjänstemän som planerar måste förstå att det här får stora konsekvenser.

För några år sedan innebar pandemin med alla dess restriktioner ett hårt slag för stadens liv och verksamheter. Men vi kämpade på, ställde om och överlevde. Idag rör sig fler människor i stan och de vill kunna handla i city. Stadens agerande får inte göra det svårare. Beslut om ombyggnationer och trafikförändringar verkar ibland fattas utan att hänsyn tas till helheten. Det syns i kassan när ett vägarbete sätts igång, eller Tullgarnsbron fastnar i öppet läge. 

Varje enskild parkeringsplats är inte helig, men om en plats tas bort behöver den som brukar använda den få veta hur alternativet ser ut. När en gata grävs upp behöver beslutet ha en konsekvensbeskrivning för de verksamheter som påverkas. Arbetet måste utföras snabbt och effektivt och med snabb återgång till det normala.

Vi förstår att utveckling är nödvändig och vi stödjer den. Men det räcker inte att säga att det kommer bli bättre i framtiden. Våra verksamheter måste kunna fungera här och nu.

Det finns exempel på städer där stadskärnan dör, när all handel flyttar till externa köpcenter. Så är det lyckligtvis inte i Uppsala. Men våra verksamheter får inte tas för givna. Alla städer måste kämpa för att locka till sig människor och göra varje resa till city attraktiv – även storstäder som London, New York och Stockholm.

Uppsala ska vara en stad för framtiden. Men den måste också vara en stad som fungerar här och nu.