Min erfarenhet är att man bemöts med ett kränkande mottagande på telefon eller vid akutbesök. Det börjar med en sjuksköterska i receptionen som tar emot eller kallar på en kollega.
Nyligen egna erfarenheter:
Kommer till akuten klockan 03:30 efter att ha haft kraftig näsblod. Receptionist kallar på kollega. Jag har papperslappar i näsan för att stoppa näsblodet. Jag ombeds att ta bort dom. Blodflödet har stoppat. Jag får vända mig till vårdcentral om det förvärras. Jag säger att jag tidigare vänt mig till min vårdcentral och fått följande besked: ”Telefontid till ”min så kallade husläkare” 14 dagar. Tidigast möjliga besökstid 3 månader.” Svaret blir: ”Du får välja en annan vårdcentral”. Veckan därpå tar jag ett PCR test. Svaret blir att jag har covid.
Besöker vårdcentral för att ta bort suturer efter att ha opererat en tumör i handflatan. Efter ingreppet får jag med mig bandage material så att jag kan bandagera mig själv. Eftersom jag har opererats i min högerhänta hand blir det svårt att öppna förpackningar och applicera förbanden med vänsterhanden. Jag vänder mig till vårdcentralen för att få hjälp med bandagering. Svaret blir att det inte finns några tider i närtid. Du får vända dig till snabb akuten. På snabb akuten vill man veta vilken vårdcentral som skickat mig.Jag informerar dem om hur mycket de har att göra. Svaret blir att då borde de stänga ner butiken.
Med detta sagt: Vem har ansvaret för den uppkomna situationer? Medborgarna behöver ansvariga representanter inte bara personer som vill ”flasha” med bild i tidningar.