Tråkigt att höra om Lotta Frithiofs upplevelse (UNT 20/2) av att åka lugn vagn på ett av SJ:s snabbtåg. Besvärligt att passagerare saknar respekt eller kunskap om vilka regler gäller när man åker i denna vagn.
Jag tänker på de många resor jag har gjort under flera år i England med tåg och hur motsvarande till "lugna vagnen'" fungerar mycket bra.
Kanske är "tysta vagnen" = "quiet carriage" en bättre benämning? Ordet är tydligare.
Sedan tar det tid att passagerare förstår sig på vad som gäller för att åka med denna vagn. Om jag förstår rätt lanserades denna möjlighet i höstas på SJ:s snabbtåg och förhoppningsvis gör de en utvärdering av hur det fungerar.
Jag tycker det är ett bra alternativ för vi som inte vill har mobilsamtal i våra ansikte, musik på hög volym eller annat störande ljud/beteende. Konduktören bör har beredskap för hur man hanterar passagerare som "bryter" mot reglerna, typ vänligen gör personen uppmärksam på vilken vagn de åker i och vad som gäller. I flera fall har jag sett hur i England konduktören hanterar passagerare som överskrida de gällande reglerna. Oftast säger passagerare "Sorry! I didn't think" or "Sorry I didn't realise I was in a quiet carriage'"och rättar sig efter de gällande reglerna.
Vid ett tillfälle i England blir en kvinna mycket irriterade av konduktörens påpekande. Hon vägrade ändra volymen på sin padda. Konduktören höll sig lugn och hjälpte kvinnan flytta till en annan vagn.
Tydligen behövs bättre information om vad åkande i den tysta vagnen betyder. Till exempel, vid inkommande samtal ska passagerare lämnar vagnen för att prata i vagnens sidoutrymme vid vagnens av- och påstigningsdörrar.
Hoppas att du får trevligare resor med tåg i fortsättning Lotta!