Barnen kommer hem med huvudvärk

Hur ska vi kunna förvänta oss att få vettiga barn med betyg att bygga vidare på när en så fundamental del som just skolan inte klarar att skapa ro i ett klassrum, skriver Camilla Grögaard.

Hur ska vi kunna förvänta oss att få vettiga barn med betyg att bygga vidare på när en så fundamental del som just skolan inte klarar att skapa ro i ett klassrum, skriver Camilla Grögaard.

Foto: JESSICA GOW / TT

Insändare2020-01-31 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har tre barn som alla går i grundskolan. Jag får dagligen återkopplat hur elever i deras klass skriker, bråkar och stör i så stor grad att de har svårt att koncentrera sig. Vid flera tillfällen kommer mina barn hem och klagar över huvudvärk och stora problem med att kunna koncentrera sig. 

Min mellersta son har spelat in hur det låter i hans klass och jag förvånas över hur det här kan få fortgå utan att lärarna bryter beteendet och tar ärendet vidare. Hur kan det komma sig att ett fåtal elever får förstöra för de som faktiskt vill gå i skolan och lära sig? 

Jag har vid flera tillfällen tagit upp ärendet med respektive barns lärare men får luddiga svar tillbaka. Hur ska vi kunna förvänta oss att få vettiga barn med betyg att bygga vidare på när en så fundamental del som just skolan inte klarar att skapa ro i ett klassrum? Jag funderar också över hur föräldrar till stökiga barn bemöter samtal från lärare när just deras barn bråkar och stör?