I marknadsföringen av Sverige mot internationella besökare så framhåller man att Uppsala och Sigtuna är två ”måsten” att besöka i Uppland, ”a perfect day trip from Stockholm”.
Uppsala och Sigtuna har båda mycket gynnsamma lägen nära Arlanda och Stockholm, som naturligtvis är det främsta resmålet i Sverige.
Intressant att notera är att man rekommenderar ett besök i ”the Tourist Office” i samband med besöket i dessa städer. Statistiken visar dock att 83 procent av besökarna i Uppsala under 2018 varken besöker en info-point eller den cykelburna turistinformationen under sin vistelse i Sveriges fjärde största stad.
I Enköping har man däremot under bara juli månad 2018 haft 3 000 besökare i den fysiska turistbyrån, som är samlokaliserad med stadens museum. I Sigtuna kommer man nu att etablera ett samarbete mellan stadens museum och Turistbyrån i Drakegården, som ju båda finns på samma gata liknande konceptet i Enköping, för att stärka besöksnäringen i staden.
När kommer politikerna i Uppsala att vakna och inse att ett samarbete är nödvändigt för att kunna möta de internationella turisternas behov. Turistbyrå finns alltså, men i Sigtuna….