I juni månad i år ställde sig alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna (SD) bakom ett nytt system för avdrag för arbetsresor som skulle träda i kraft 2023. Systemet skulle innebära en avståndsbaserad skattereduktion oavsett hur man reser till och från arbetet. Det skulle innebära en avsevärd förenkling av granskningen för skattemyndigheten och till exempel gynna samåkning samt transporter med annat än med bil, och framförallt ha en tydlig miljöprofil.
Det nya styret hann knappt ta plats i höstens riksdag förrän vi fick en första antydan i vilken riktning den nya regeringens miljöpolitik drar åt. Miljödepartementet har avskaffats och tryckts in och gömts i ett närings- och energidepartement. Ett första beslut var att riva upp det som klubbades i juni och istället damma av det gamla systemet för reseavdrag och dessutom höja ersättningsbeloppen. Departementets chef och tillika vice statsminister Ebba Busch, säger som en förklaring till beslutet att "Just nu har vi en situation där många är beroende av bilen” (UNT 22/10). Men var folk inte lika beroende av bil i juni som nu oktober?
Trots att SD inte har en plats i regeringen fick deras ställning i frågan från i juni färga av sig helt i den regeringen. Det ökar utsläppen av växthusgaser jämfört med systemet som det beslutades om i juni och bedöms kosta staten 1,6 miljarder kronor 2023. Dessutom har den nya regeringen som mål att minska den så kallade reduktionsplikten i drivmedel. Ja, bäva månde vi för den nya regeringens miljöpolitik. Hur skall Sverige kunna uppnå klimatmålen med denna regering vid rodret?