Återigen läser vi om en aktiebolagsdriven friskola som överger sina elever. Koncernen Aprendere, som äger Kajans friskola lämnar femtiotalet i sticket efter jul. Kommunen överlåts att lösa problemet med kort varsel.
I Uppsala har liknande historier hänt tidigare. Doctrina-konkursen 2009 var först, följt av John Bauergymnasiet 2013.
På riksnivå finnas ett flertal avslöjande om mångmiljonbelopp som elever och lärare gått miste om. Bolagens primära uppgift har varit att garantera vinstutdelningar till privatpersoner och annan verksamhet.
Skolkoncernen Watma har fördelat skolvinster till våffelstuga i Åre. Thorén Business school-koncernen investerade i idrottsklubbar i Umeå. Koncernen ombildades nyligen till Affärsgymnasiet, möjligen för att undvika ytterligare kritik från Skolinspektionen för undermålig utbildning på ett antal orter. Engelska skolans grundare Barbara Bergström avslöjades med att hennes stiftelse, med vinstmedel från skolverksamheten, stöttat mediebolag med konspiratoriska miljöer.
Staten måste snarast revidera styrsystemet. Friskolereformens negativa följder med ständigt ökande vinstutdelningar hos friskolekoncernerna stjäl förutsättningar för kommunerna att fördela resurserna utifrån elevernas behov.
De nybyggda skolorna, Rosendal och Gottsunda, kommer att höja de genomsnittliga hyrorna 2025, vilket påverkar de ekonomiska förutsättningarna för alla övriga skolor också. Då kommunen åtminstone delvis täcker upp detta med ökad skolpeng, ger dagens rättspraxis samma höjning till friskolorna, även om de inte har hyreshöjningar i samma omfattning. De mindre, lokala friskolorna, kan förhoppningsvis förstärka sin bemanning med dessa extra resurser. Koncernerna ges tyvärr möjlighet att förse aktieägarna med ytterligare utdelning.
Nu är det upp till såväl lokala politiker som civilsamhället att öka trycket centralt i friskolefrågan. Den tillsatta utredningen om friskolornas framtid måste leda till omfattande förändringar av styrsystemet och resursfördelningen. Kommunens strikta ansvar för alla kommunens elever beaktas inte resursmässigt med nuvarande skollag.
Skolpengen ska komma eleverna till del, inte till riskkapitalister (som inte tar någon risk!).