Vi hör till dem som fått ett däck tömt på det mesta av luften av Tyre Extinguishers. Det hade kunnat gå mycket illa. Min fru åkte i tisdags för att i skog träna vår hund i lydnad och eftersök tillsammans med andra hundägare. Hon tog bort vad hon trodde vara en reklamlapp på framrutan och gav sig iväg.
Bilen fick efter ett tag försämrad styrförmåga, den gick ostadigt. Det nästan tomma däcket förlorade successivt all luft och kom till slut att rulla på fälgen. Däcket blev totalförstört. Tur att hon höll sig kvar på vägen. Bärgning krävdes. Då bilen är automat och fyrhjulsdriven var det ett måste, enligt bilverkstaden, att byta minst två däck för att återfå balans i bilen. Bärgning, nya däck, däckbyte och balansering blev en kostnad på många tusen kronor. Tur att hon inte hamnade i en situation där en hastig undanmanöver krävts, som kunde fått allvarliga följder.
Däcksabotörerna har ingen aning om bakgrunden till varför många är suv-ägare. En del av oss har behov av fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Det är ingen statussymbol som Tyre Extinguishers säger. Vi som familj är dubbelboende, halva året bor vi drygt 30 mil bort i en skogsfastighet ett par km från allmän väg. Dit kommer ingen plogbil vid snöfall. Innan vi skaffade vår första suv för tolv år sedan blev vi årligen, vid kraftiga snöfall, fast ibland ett par dagar innan vi fick hjälp att komma ut. Vår väg är mer traktorväg än bilväg. ”Snökanoner” som den för ett par veckor sedan, med två tre decimeter nysnö under natten är inte ovanliga i de kusttrakterna där vårt hus är beläget-
Trots att vår bil ibland står parkerad på en Uppsalagata är den inte för oss en statussymbol. Vi har den för att vi behöver den höga markfrigången och fyrhjulsdriften.
Ni Tyre Extinguisher, tänk på konsekvenserna av ert däcksabotage, risk för trafikolyckor, behovet av framkomlighet för oss halvlantisar och vad ert sabotage kan kosta.