Den 16 oktober 2019 infördes en insändare med titeln Hur agerar Knivsta inför fyrspårsdragningen, som jag avslutade med tre frågor som Knivstaborna borde få svar på. En av frågorna rörde ”Avtalet med Edstav m fl som enbart utgår från utbyggnad till fyra parallella spår”. Kommunledningen har hittills inte ansett det angeläget att ge några kommentarer varken till denna eller de följande två frågorna som avser den för Knivstas trafik så viktiga övergången vid Särstavägen. .
I UNT den 7 november kommenterar Knivstas kommunstyrelseordförande Peter Evansson behovet av en folkomröstning om avtalet, där namninsamlingen nått ca 1850 underskrifter. ”Om Trafikverket inte drar spåren här då får vi ingen station (dvs i Alsike) och inga nya påfarter till E4”.
I min förra insändare refererade jag till den information som jag fått direkt från Trafikverkets talesperson i frågor som berör den strategiska planen för utbyggnaden av Ostkustbanan – särskilt avsnittet Uppsala – Stockholm. Arbetsläget är nu att de två alternativen ”Fyra spår genom tätorten Knivsta” och ”Två spår genom Knivsta och två spår parallellt med E4” utreds och att besked om vilket alternativ som rekommenderas kommer att lämnas under våren 2020. Vad beträffar den nya stationen i Alsike anges endast ”Pendeltågen gör även uppehåll vid en ny station i Alsike” (sid 35). Att etableringen av den nya stationen skulle villkoras av hur de nya spåren placeras finns inte angivet i den strategiska planen. Den norra anslutningen till E4 berörs inte.
För att förstå Peter Evanssons påstående om de negativa konsekvenserna för Knivsta av att Trafikverket väljer tvåspårsalternativet parallellt med E4 vore det på sin plats att han redogör för de källor han utgår från. Om det är som han påstår skulle ju allt utom en fyrspårsdragning vara mycket negativt för Knivsta.