Är Fyrspårsavtalet ett potentiellt gigantiskt förlustprojekt?
Tågoperatörer:
I dagsläget så klarar inte tågoperatörerna av att bemanna och trafikera två spår! Huvudproblemet är alltså inte antalet spår, utan antalet inställda tåg! Kan/vill operatörerna investera i mer personal och flera tåg, öka kapaciteten (3 avtal!)? Borde man inte lösa det problemet först, och säkra det, innan vi investerar miljarder?
Spårväg, (Gungflyprojektet):
Om man bortser från huvudproblemet, och istället räknar på uppgiften från Handelskammaren att ”samhället” förlorar 500 miljoner per år i restidsförluster och tillväxt (UNT 5/5), hur ser det ut? 2017 var pendlingsfördelningen 65 procent till Stockholm, 35 procent till Uppsala. Uppsala (kommun?) skulle kunna tjäna ytterligare 175 miljoner/år, förutsatt att man löser operatörsproblemen, resten tillfaller Stockholm! Om vi lånar och investerar 10 miljarder för stationer och spårväg, och räntan ligger på 3 procent, blir den årliga räntekostnaden 300 miljoner! Uppsala kommer alltså att gå back med 125 miljoner/år! Bara för stationer och spårväg!
Befolkningsutveckling:
Till det så tillkommer kostnaden för 33 000 bostäder (100 000 invånare, Lokal Nytt 10/5)! Vad kostar det? 2011 var Uppsalas befolkning 200 001 och kommunens skuld 5, 5 miljarder, 2021 hade Uppsala 237 596 invånare och kommunens skuld var 17,6 miljarder. Under de tio åren har varje ny Uppsalabo ökat skulden med 322 000 kronor per person! Om vi fortsätter på samma sätt kommer skulden 2050 att ha ökat 32 miljarder (spårvägen utgör 30 procent av det)! Den totala kommunala skulden kan komma att uppgå till cirka 50 miljarder kronor.
Vore intressant om kommunen kunde presentera sin finansiella kalkyl om hur Fyrspårsavtalet blir en positiv affär för Uppsala kommun! Har inte lyckats att hitta något underlag för det. Det enda som kommer upp vid sökning är en artikel från Stockholms Handelskammare från 2015!
Det finns väl en kalkyl? Eller har kommunen helt och hållet gått på Stockholms Handelskammares artikel?
Är Fyrspårsavtalet ett gigantiskt förlustprojekt?
Det finns ingen kalkyl som visar att Fyrspårsavtalet är en bra affär för Uppsala kommun. Tvärtom riskerar det att bli en gigantisk förlustaffär, skriver Björn Lundgren.
Avtalet med staten om fyrspår kan kosta Uppsala mer än man får tillbaka, anser insändarskribenten.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.