För några dagar sedan uttalade sig vår skolminister om tillståndet i skolan. Hon var inte riktigt nöjd.Hon har kommit på att de dåliga reultaten beror på för få läroböcker, för få lärarledda lektioner, för mycket grupparbeten, för dålig disciplin. Är inte detta en enorm intellektuell bedrift att ha kommit på detta, något som varit känt sedan länge. Skymtar jag här en förändring av inställningen till skolarbetet och hur det skall organiseras.
Skolan har misshandlats under många år, utsatts för en hel del experiment, ledda av experter och forskare och aningslösa politiker och rektorer. Det har varit en hel del underligheter och experiment under min 45-åriga lärargärning. Vem minns inte mängdläran på 1980-talet eller de politiskt engagerade studenterna som inte kunde peka ut på kartan de länder, vars missförhållanden man kritiserade. Namngeografi förlöjligades.
Nu vill man alltså tillbaka till "basic". I framtiden får vi alltså se lärarledda lektioner med kompetenta lärare, färre grupparbeten och mindre "forskning" och framför allt läroböcker och bort med paddan. Är det inte märkligt att de skall ta så lång tid att inse detta. Det är ju egentligen självklarheter. De ansvariga, dessa dilettanter, för nedrustningen av den svenska skolan, borde ställas till ansvar.
Reformera friskolesystemet eller avskaffa det helt. Förbjud dessa skolkoncerner att verka, lägg ner alla religiösa friskolor, i synnerhet de muslimska, förstatliga skolan. Endast icke-vinstdrivande friskolor borde få förekomma. De är oftast uppbyggda kring en idé med ett stort engagemang hos personalen och ledningen.