Är det dags att förbjuda elsparkcyklar i centrum?

Våra politiker tycks inte bry sig om att trafikregler inte följs, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

För många cyklister och elsparkcyklister följer inte trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

För många cyklister och elsparkcyklister följer inte trafikreglerna, skriver Yvonne Flambe och Henrik Westman.

Foto: Magnus Andersson/TT

Insändare2021-09-04 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommunens politiker är folkvalda och väljs av dig och mig som innevånare vid de allmänna valen vart 4:e år. Politiker är demokratiskt tillsatta och ska återskapa innevånarnas önskemål.

Det finns många insändare i UNT, med önskemål om att gällande trafikregler ska eftersträvas. Flera handlar om cyklister och elsparkcyklister som inte sköter sig i trafiken och skapar egna regler. De åker mot rött trafikljus och respekterar inte bilisters och gående på övergångsställena som har grönt ljus, de åker på trottoarerna för gående fast det finns markerade cykelfiler som kommunen har bekostat. Få cyklister använder belysningen i fram och bak när mörkret kommer och under natten. Många tycks inte heller kunna  högerregeln. På elsparkcyklarna blir det även mer och mer vanligt att de åker två personer på samma elsparkcykel vilket är belagt med böter. Har någon över huvud taget blivit bötfälld för det?

Är lösningen trafikkontroller som i Göteborg och Stockholm?

Stockholm 25 juli-21. Polisen stoppade 50 personer på cykel och elsparkcykel under en halvtimme. Åker man mot rött så är boten 1 500 kronor och för de som åker fler än en, så kostar det 500 kronor per person. Utöver boten så hamnar man i belastningsregistret i fem år.

Göteborg 30 juli-21. Polisen genomförde insats mot elsparkcyklar. Resultatet 61 böter mot personer som skjutsat, kört på gångbanor och personer som har kört mot rött trafikljus.

Eller är alternativet att göra som Köpenhamn, förbjuda elsparkcyklar i större delar av centrum. I centrum menar vi då, Kungsgatan från Bäversgränd fram till Skolgatan och hela vägen upp till Kyrkogårdsgatan och ner till Sankt Olofsgatan, sedan Övre Slottsgatan fram till Drottninggatan. Sedan Carolinabacken ner till Nedre Slottsgatan och den fram till Munkgatan. För att sedan därifrån ner till Kungsgatan via Bäversgränd. Det vill säga, inga elsparkcykelåkare innanför dessa gator till att börja med. 

Eller ännu mer drastiskt göra som Kristianstad, säga nej till elsparkcyklar. 

Men vad gör politikerna i Uppsala? Jo, de tillåter ytterligare ett företag att ställa ut 325st elsparkcyklar i centrum. 

När ska våra politiker vakna och ta ansvar? Vad gör våra politiker åt Uppsalabornas önskemål, om en trygg trafikmiljö i kommunen? Ni har redovisat hur ni ser på klimatet i UNT den 16 augusti, när tänker ni redovisa hur ser ni på ert ansvar för trafikmiljön? Eller lägger ni där allt ansvar på polisen?