Ändringen av avdraget för bilresor är rimlig

Ändringen av reduktionsplikten för drivmedel är olycklig ur klimatsynpunkt, men ändringen av schablonen för bilresor är rimlig, skriver Sven Ekemark.

Att höja avdraget för arbetsresor med bil är rimligt, med tanke på de stigande bränslepriserna, anser en insändarskribent.

Att höja avdraget för arbetsresor med bil är rimligt, med tanke på de stigande bränslepriserna, anser en insändarskribent.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Insändare2022-11-23 07:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingalill Ek skriver i en insändare den 11/11, med hänvisning till regeringens förslag, att de innefattar fördelaktiga avdrag för bilresor. Jag förmodar att hon då avser ändringen av schablonkostnaden för bilresor från 1,85 till 2,50 kr/km. Det är en rimlig anpassning till nuvarande kostnad för drivmedel, vilken kan antas vara bestående. I övrigt är förslaget att avdragen för arbetsresor i allt väsentligt är oförändrade, vilket är bra.

Det kan påpekas att nuvarande reseavdrag ger möjlighet till avdrag för såväl kollektivresor som resor med eget fordon, dock med begränsningen att endast kostnader över 11000 kr/år ger en reduktion av den beskattningsbara inkomsten. Det gäller lika för alla färdmedel.

Det är också så att avdrag för bilresor endast medges om tidsvinsten, jämfört med kollektivresor, regelmässigt är större än 2 h/dag. Det innebär att det är få som är bosatta och arbetar i exempelvis Uppsala eller Stockholmsregionen som är berättigade till bilavdrag. Däremot är det många som arbetspendlar över länsgränsen och därmed kan yrka på avdrag för kombinerade UL+SL-biljetter i kollektivtrafiken, vilket ger en skattereduktion, enligt gällande regler.

Jag håller med Ingalill att ändringen av reduktionsplikten för drivmedel är olycklig ur klimatsynpunkt, men ändringen av schablonen för bilresor är rimlig, än mer om planen för reduktionsplikten hade varit oförändrad. På sikt bör dock möjligheten att köra bil på el vägas in och därmed reducera schablonen.