Ändra parkeringsbötesreglerna!
Jag fick parkeringsböter på förmiddagen 13 maj i år. Jag hade parkerat på Heidenstamsgatan där det finns en stor kommunal parkeringsplats med ca 30 parkeringar och en automat med ny och tydlig information.
Jag betalade med en av de rekommenderade p-apparna på min telefon. Jag var så noga med den nya områdes-koden att jag tyvärr råkade trycka ”parkera” för familjens andra bil som stod parkerad hemma på andra sidan stan. Således betalde jag inte för den bil jag egentligen parkerade.
Jag fick 500 kronor i ”kontrollavgift” vilket kändes ledsamt med tanke på att jag gjort rätt för mig, jag hade ju betalt. Jag ringde Uppsala kommun parkerings-kundtjänst, som kände igen problemet och sa att det inte alls var ovanligt. Jag fick direktnummer till polisens avdelning för hantering av parkeringskontrollavgifter. Jag ringde dit, fick bra hjälp, men de omprövar inte avgiften om man faktiskt gjort ett fel, vilket jag ju gjort då jag valde fel bil i p-appen.
Jag tycker det är helt orimligt att få 500 kr i parkeringsböter när man egentligen gjort rätt för sig. Det borde finnas en en förmildrande omständighets-klausul - och att man då endast får en lägre administrativ avgift om man kan visa på betald biljett eller att det är betalt via rekommenderad p-app men att man tryckt på fel bil.
När ett privat p-bolag skötte om Fyrishovs parkering för 5-10 år sedan - så gjorde de så. Om biljetten syntes men var upp och ner så fick man betala en klart lägre administrativ avgift på ca 125 kr istället för kontrollavgiften på 350 på den tiden eftersom de kunde se det i sitt system. Det var fullt rimligt och bra behandling av betalande kunder.
Om detta skulle hända vid en affär utan möjlighet till rättelse - så skulle jag naturligtvis sluta handla på den affären. Det är dock lite svårt att undvika alla Uppsala kommuns betalparkeringar om man kör bil och måste parkera ibland.