Allt fler halkar efter i IT-utvecklingen

Staten, bankerna och andra myndigheter måste ta ansvaret gentemot sina klienter/kunder och ta fram tydliga, lättförstådda instruktioner, skriver Harley Thomas.

Staten, bankerna och andra myndigheter måste ta ansvaret gentemot sina klienter/kunder och ta fram tydliga, lättförstådda instruktioner, skriver Harley Thomas.

Foto: Anders Wiklund/TT

Insändare2019-11-27 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns många i dag som inte hänger med i utvecklingen av ett samhälle med smartphones, surfplattor, datorer och alla de andra tekniska “undren”. Och antalet som har problem blir fler och fler eftersom utvecklingen av IT-tekniken går fortare och fortare. Orsakerna är många - det handlar om äldre människor som avslutade utbildning och yrkesliv innan internet tog över allting. Det finns de med nedsatt syn, hörsel och många som har problem med språket på grund av sitt ursprung.

Det som behövs för dessa utsatta personer är enkla hjälpmedel. 

Det hjälper inte med alla dessa kommittéer och möten som diskuterar problemet men aldrig kommer till något vettigt beslut. 

Det hjälper inte att hänvisa till så kallad online hjälp eftersom dessa personer sällan hittar fram till de webbsidor som ska hjälpa dem och om de kommer fram är ofta webbsidorna obegripliga. 

Det hjälper inte med videoinstruktioner (Youtube) och telefon-supportrar som oftast är unga, tekniskt-begåvade ungdomar som pratar för fort och använder ett språk som endast förstås av andra tekniskt-begåvade ungdomar.

Det hjälper inte med glansiga broschyrer med text som är så liten att man måste ta fram en lupp för att läsa. Blå text på en lila bakgrund, text i bilder och många andra grafiska påhitt som gör att det är svårt att läsa.

De som är ansvariga ska försöka se problemet från användarens synpunkt och använda hjälpmedel som är anpassade till deras nivå och behov. Staten, bankerna och andra myndigheter måste ta ansvaret gentemot sina klienter/kunder och ta fram tydliga, lättförstådda instruktioner. Varje gång de träffar en person som har problem med deras media ska de notera problemet och ta fram ett instruktionsblad med steg för steg instruktioner, skrivit på ett språk som passar dem som har problemet. Det ska vara svart text på vitt papper. Teckensnitt, teckenstorlek och radavstånd ska vara optimalt för att undvika lässvårigheter. Och dessa instruktioner ska sparas så att de kan tas fram till nästa person som har liknande problem.

Det är ni som tar fram nya kommunikationsmedia som har ansvaret att se till att andra kan förstå och använda dem. Skyll inte på andra program (till exempel antivirusprogram) om ditt program inte fungerar.