Alliansen och Moderaterna kan stoppa spårvägen

Replik på Gunnar Hedbergs insändare "Dyr spårväg hindrar positiv utveckling" den 17/1

En av Lunds spårvagnar ( Lundaexpressen ) utanför spårvagnsdepån på Brunnshög i norra Lund.

En av Lunds spårvagnar ( Lundaexpressen ) utanför spårvagnsdepån på Brunnshög i norra Lund.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2024-01-21 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att Gunnar Hedberg, som tidigare kommunstyrelseordförande (M), bidragit till Uppsalas positiva utveckling är enligt min mening riktigt. Men hans nulägesanalys den 17/1 om vilka som bär ansvar för mångmiljardrullningen på gammaldags spårväg är fel.

I kommunen fanns under drygt 8 månader en tydlig majoritet mot spårväg tills den av Moderaterna ledda Alliansens vankelmodiga Liberaler hoppade över skaklarna och ändrade sig igen, för en tredje gång, i juni 2023. Här kan man tala om bräckligt moderat ledarskap och oförmåga att hålla ihop.

Regionen, som är huvudman för länets kollektivtrafik, styrs av Alliansen med Moderaternas ledarskap. Ändå har man inte lyckats stoppa spårvägen, trots att man säger sig vara för de moderna och extremt mycket billigare långbussarna (BRT) som Utvecklingspartiet, UP, kämpat för och introducerat som det vettigaste alternativet i Uppsala.

Till saken hör att Moderaterna både i kommunen och regionen röstat för såväl Fyrspårsavtalet som Stadsmiljöavtalen, vilka bäddat för spårväg/spårvagnar i Uppsala och som alla länets skattebetalare får betala väldigt många miljarder för i åtskilliga decennier. Hur många Uppsalabor kommer att ha nytta av en spårväg i södra Uppsala? Och hur många länsinvånare?