Alla trafikslag måste beaktas samtidigt

cykelvänlig stad? Vill Uppsala kommun bli en bra cykelstad och inte bara bäst, då måste alla trafikslag beaktas samtidigt. Det anser Ola Karlsson

cykelvänlig stad? Vill Uppsala kommun bli en bra cykelstad och inte bara bäst, då måste alla trafikslag beaktas samtidigt. Det anser Ola Karlsson

Foto: Sven-Olof Ahlgren

insändare2017-12-11 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Flera cykelinlägg har nyligen gjorts i UNT samtidigt som kommunens cykelhandlingsplan har reviderats (22/11), ett verk med vissa brister, exempelvis planskilda lösningar.

I UNT 27/11 anges att cykelsatsningar även gynnar bilister, en sanning med modifikation. Dåliga lösningar ger fortsatt cykling på gatunätet vilket stör bilismen. Lagstiftningen har också blivit mer komplicerad, inte mindre. Cykel-passage/överfartsregeln gör att bilar nu har fem varianter att beakta.

I UNT 1/12 påpekas att nya smala gång- och cykelvägar, separering på gamla gc-vägar eller trottoarer har givit många smala lösningar. Hur ska man gå där bredden är under 0,5 meter?

Centerns debattartikel (UNT 5/11) berör cykeltrafiken genom trafikljusproblematiken, som även finns i cykelhandlingsplanen; Cyklingen ska vara gen, men Uppsala är en bilstad så cykelbanor anläggs utmed gator vilket medför korsningspassager. Dessa är inte anpassade för cykling. Genvägen riskerar bli senväg.

Ett par andra problem längs gator:

Enkelriktning för cykel fungerar inte, närmaste vägen tas. Cykelfarten varierar även mycket. För att kunna köra om säkert behövs bredd motsvarande en dubbelriktad cykelväg.

Varför ska gående/cyklister behöva utsättas för bilars avgaser, däcks-, asfalts- och gruspartiklar, buller, vattenstänk, och bländande ljus?

Torbjörn (UNT 3/12) har rätt i att Uppsala är en bilstad med cyklister med lång väg till mål, men cykling är inte definitivt inte för alla. Cykling en solig stilla sommardag är skilt från en mörk kväll med blötsnö och motvind. Vill kommunen bli en bra cykelstad och inte bara bäst, då måste alla trafikslag beaktas samtidigt.

Läs mer om