Akutjour för hjälpmedel fungerar inte

Man ska inte behöva sväva i direkt dödsfara för att få ett hjälpmedel reparerat på kvällar och helger, skriver Catharina Drougge.

En trasig rullstol kan göra att en funktionsvarierad brukare inte alls kan förflytta sig, skriver Catharina Drougge

En trasig rullstol kan göra att en funktionsvarierad brukare inte alls kan förflytta sig, skriver Catharina Drougge

Foto: Gorm Kallestad/TT

Insändare2022-08-30 06:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

JOUREN SOM INTE FINNS

Om man får akuta fel på hjälpmedel efter kontorstid ska man, enligt Uppsala kommuns egen hemsida, ringa till ett företag som heter Recover AB. 

Recover har ingen tillgång till ens de enklaste reservdelar, och enligt uppgift vill ansvariga i kommunen inte att företaget ska ha det. Inte heller kan företaget inte skicka ut någon, i egentlig mening, hjälpmedelstekniker på ärendet. Se här några exempel vad Recover sysslar med; avloppsrensning, klottersanering, snöröjning etcetera. Det är ganska långt ifrån reparationer av tekniska hjälpmedel som exempelvis manuella rullstolar. 

Inga skugga vilar över Recover, men hur tänker ansvarig kommunal nämnd kring akutservice av hjälpmedel? Det förefaller finnas dimmiga föreställningar om vad ett akutärende är för någonting. Kanske tänker sig ansvariga politiker och tjänstemän någon funktionsvarierad brukare som dinglar avsvimmad i en taklyft? Så kan det naturligtvis vara, men bra mycket oftare handlar det om ekerbrott på manuella rullstolar, länkhjul som går sönder, vårdsängar som krånglar, elrullstolar som inte fungerar och är helt nödvändiga vid förflyttning; även utanför kontorstid. 

Man ska inte behöva sväva i direkt dödsfara för att få ett hjälpmedel reparerat på kvällar och helger. Det sägs ibland att hjälpmedel är "brukarens armar och ben." Prova själv att som icke-funktionsvarierad inte använda armarna och benen på en storhelg!

Som så ofta annars så ser det alldeles utmärkt ut på pappret, men i verkliga livet fungerar inte akutservice av hjälpmedel i Uppsala kommun. Man får helt enkelt lägga på telefonluren. Jouren finns inte. Det är naturligtvis helt oacceptabelt. Om det sedan är upphandlat så, att Recover får en grundersättning vare sig de åker ut på uppdrag eller inte, så skulle det vara än mer uppseendeväckande, men det har säkert ansvariga politiker full kontroll på. Det är svårt att tänka sig, att kommunens övriga journummer fungerar på samma sätt; det vill säga att man, vilket har förekommit, helt enkelt struntar i inkomna felmeddelanden fast ärendet är upprättat.

Om de lokala politikerna saknar vallöften att infria, så kommer här ett tips på ett vallöfte som vilket parti som helst får infria; se till att journumret till akuta hjälpmedelsärenden fungerar i praktiken, och att det finns täckning i verkligheten för vad man upphandlat. Annars kan vi alla flytta in i det luftslott som heter kommunal akut hjälpmedelsservice.