I UNT den 1 oktober belystes de katastrofala trafikproblemen kring handelsplatserna i Boländerna. Problemen har funnits länge, men har tilltagit efterhand som antalet butiker och kommunens befolkning har ökat. Trafikinfarkten utgör ett miljöproblem med stillastående bilar, som spyr ut avgaser.
Enhetschefen Tove Västibacka vid stadsbyggnadsförvaltningen avfärdar problemen med att ”det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga om gatunätet i Boländerna för att möta trafiktoppar vid helgerna”. Då har man verkligen nonchalant avfärdat sitt ansvar mot den handlande allmänheten och företagen i området! Det är faktiskt inte bara vid helgerna som problemen uppstår.
Att hänvisa till kollektiva transportmedel eller cykel för att transportera byggvaror, möbler, hemelektronik eller veckans storhandling är en orealistisk utopi.
När det gäller byggande av bostäder tycks inga hinder vara för stora, men investering i infrastrukturen avfärdas lättvindigt som för svårt eller för kostsamt. Jag föreslår att en ordentlig analys med mätning av trafikströmmarna görs. Exempel på åtgärder (mer eller mindre lättgenomförbara): flytta in- och utfarter så att de inte blockerar varandra, förbjud vänstersvängar in och ut från parkeringarna, skapa särskilda körfält för högersvängande fordon, flytta trafikljusen bort från cirkulationsplatserna som blockeras vid rödljus, ersätt övergångsställen på strategiska platser med tunnlar för gående och cyklar, ompröva förbudet mot in- och utfarter direkt till Tycho Hedéns väg.
Agera! Nu!