Konsulter har beräknat kostnaden för enbart spåret till spårvagn i Uppsala till 4,3 miljarder. De har flera referensobjekt, men dessa har alla bättre geologiska förutsättningar än Uppsala. Referenserna kan passa utom i ”Lerstaden”. Enligt UNT (24/6) är leran ända till sjuttio meter djup. De tidigare spårvagnarna hade en bas mot leran på två gånger 149 millimeter, så det var inte överraskande att spåren sjönk. Nu föreslås bygel under båda spåren, så det tar längre tid för gatorna att sjunka, men det gör de. Samtidigt ger de via leran vibrationer i närbelägna hus, som då minskar i marknadsvärde. Det enda som hjälper är pålning i ”Lerstaden”, med flyttning av rör och ledningar. Detta är bakgrunden till att en professionell bedömare av kollektivtrafik förmodar att den totala investeringskostnaden, inklusive vagnar, hallar med mera, blir runt 12 miljarder kronor.
Moderna beprövade förarlösa system är lättare, med mindre marktryck och vibrationer, och har högre kapacitet än spårväg. De har förstås anpassningskostnader, men mycket lägre driftkostnader.