Bedragare stal semesterkassan

Varuköp via nätet och personlig kod till ”verified by visa” ger inte den banksäkerhet som kunderna tror.

12 oktober 2012 12:06

 Om en obehörig med hjälp av exempelvis trojaner kommit över kod och kontonummer och kunden har sitt kontokort i behåll, har kunden inget skydd alls.
Detta har drabbat Pernilla Nilsson från Östervåla. När hon i början av juli kom till kassan i en butik i Uppsala och skulle betala veckoinköpen med sitt bankkort, sade automaten nej, ”köpet medges inte”. Inte heller bankomaten utanför affären gav något annat besked trots att hela trebarnsfamiljens under ett helt år hopsparade semesterkassa borde ha funnits på kontot.

Kontoutdraget visade att ett uttag på 15 500 kronor gjorts två dagar tidigare. Ett uttag som Pernilla Nilsson bestämt hävdar att hon inte gjort.
Sala Sparbank där hon har sitt konto säger något annat. Eftersom uttaget, ett köp som gjorts från ett företag som säljer produkter till andra företag, gjorts med hennes personliga kod, måste hon ha gjort det själv, hävdar banken, och vägrar ersätta henne för den förlorade semesterkassan.

Pernilla Nilsson har polisanmält bedrägeriet, och skickat kopia av polisanmälan till sparbanken tillsammans med anmälan till banken och begäran om ersättning. Efter många veckors väntetid fick hon beskedet från banken om avslag. Hon överklagade, och överklagandet avslogs med vändande post.
– Banken säger att jag ljuger, och jag har ingen möjlighet att bevisa motsatsen. Men på något sätt måste min personliga kod och mina kortuppgifter ha kommit i orätta händer. Jag är studerande med tre barn och har inget företag, varför skulle jag köpa något till ett företag för 15 500 kronor? Eller 1 700 euro, som är den uppgift om uttaget som jag har kunnat få fram?

Pernilla Nilsson har varit i kontakt med Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, men inte fått mycket hopp om att få tillbaka sina pengar.
Enligt vad UNT erfar har flera kunder med konton i Swedbank drabbats av liknande bedrägerier, något som Fredrik Pettersson, jurist på bankbyrån, inte kan bekräfta eftersom byråns policy är att inte uttala sig om enskilda företag. Men han säger när UNT ringer:
– Tyvärr känner jag igen problemet. Sedan i juli har ett antal konsumenter kontaktat byrån i liknande situationer när de har kortet kvar. De hävdar bestämt att inloggningsuppgifter och koder inte lämnats ut till någon, men pengar har ändå försvunnit från deras konton.

Enligt Fredrik Pettersson har byrån återfört problemet till Finansinspektionen och berörda banker.
– När pengar förs över från kortanslutna konton som är skyddade av personliga koder och innehavaren haft och har sitt kort säkert förvarat, finns flera möjliga förklaringar. Antingen ljuger kunden och har själv gjort uttaget eller överföringen, eller också har någon närstående fått tillgång till koden och gjort det, eller, en annan möjlighet, det finns en säkerhetslucka i bankernas system, säger Fredrik Pettersson.

Till Uppsalapolisens ekorotel, kommer många anmälningar om kontobedrägerier:
– Det finns en massa sätt att lura till sig koder och kontonummer. Falska mejl, länkar som installerar trojaner som kopierar och vidarebefordrar uppgifter till bedragarnas datorer, skimming i kortautomater. Vi får ut all information vi behöver från bankerna men det är svårutredda brott, i synnerhet om spåren går 
utomlands, säger Anders Bywall, kommissarie vid ekoroteln.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!