– Själva förmedlandet är min drivkraft. Att kunna ge människor en upplevelse så att de förhoppningsvis både garvar och blir berörda.
I mitten av november blir det jubileumsföreställning på Reginateatern i Uppsala. I den har Maria Möller samlat smått och gott ur sin 30-åriga repertoar. Hit hör bland annat krogshowen ”R.E.A.”, operaföreställningen ”Carmen”, musikalerna ”Kristina från Duvemåla” och ”Chess”. Dessutom är hon en fena på att imitera. Bland karaktärerna finns drottning Silvia, Carola, Ulla Skoog och Björk.
– Det har varit svårt att välja bland alla saker jag gjort. Snacka om ’kill my darlings’.
Med bara några dagars mellanrum är det sedan dags för julturnén, ”Midvintertid” som även den bjuder på en blandad kompott av musik, prat och komik.
Varifrån intresset för artisteriet kommer vet hon inte. Ingen av hennes föräldrar eller släktingar har pysslat vare sig med teater eller musik. Men själv tror hon att avsaknaden av förmaningar om vad man bör, eller inte bör göra har haft betydelse.
– Mamma och pappa förstod nog inte vad det innebar att jobba med teater, så jag har aldrig fått höra ”skaffa dig ett riktigt jobb”. Snarare ”det här löser du”.
När hon var 16 år flyttade hon hemifrån, sju mil söderut till Skellefteå för att gå gymnasiet, tvåårig social linje. Parallellt med skolan engagerade hon sig amatörteatern.
1984 fick hon jobb på Västerbottensteatern och året efter gjorde hon sin professionella scendebut som tiggarflickan Alice i Henning Mankells pjäs ”Prinsen och tiggaren”.
Men framför allt arbetade hon som turnéledare, regiassistent och sufflör – ofta allt i en kombination.
Det skulle gå nästan tio år och en flytt till Växjö innan Maria Möller förstod och det var på scenen hon skulle vara – inte bakom. Brytpunkten kom i samband med att hon började ta sånglektioner.
– Jag kommer ju från ett arbetarhem och tänkte ’kan jag verkligen jobba med det här?’ Kicken kom när jag förstod att jag hade en mezzosopran i mig.
Samtidigt har vare sig kändisskapet eller revanschlustan varit en drivkraft, säger hon. I stället är det själva förmedlandet mellan henne och publiken som är det viktiga.
– Att kunna ge människor en upplevelse så att de förhoppningsvis både garvar och blir berörda, det är ett privilegium
Sett i backspegeln är klivet upp på scenen är en milstolpe i Maria Möllers liv. En annan är utvecklandet av den första egna showen, ”MultiMöller”, som kom för femton år sedan.
– Där lade jag grunden, började mixa Händelarior med imitationer av Björk. Alla andra föreställningar som jag gjort har utvecklats från den.
Vad kommer härnäst?
– En egen platta som jag har påbörjat. Men som det mesta jag gör får den gärna ta lite tid.