Viktigt ge råd till konsumenter

Bakom rullbanden med tillbakalämnade böcker på stadsbiblioteket i Uppsala finns dörren till Agneta Wiman Marklunds nya arbetsrum. När hon nu återvänder till Konsument Uppsala, efter tio år på andra arbetsplatser, är det i en ny roll.

Uppsala2009-08-10 15:14
- I jobbet som chef får jag chans att använda de erfarenheter jag har skaffat mig sedan jag arbetade här senast, och använda dem för att utveckla verksamheten. Det känns jätteroligt att vara tillbaka, det här är hjärtefrågor för mig, säger Agneta Wiman Marklund.

Samtidigt som hon ska leda verksamheten, som chef över nio personer, kommer att hon att arbeta som budget- och skuldrådgivare, något som hon också ser fram emot.
- Det roliga med det här jobbet är att man känner att man gör skillnad. Senast i går var det en kollega som fick en tårta från en person som var så tacksam för att ha fått hjälp.
Ungefär 500 personer per år får budget- eller skuldrådgivning av Konsument Uppsala och drygt 5000 personer får konsumentrådgivning, före eller efter köp av varor eller tjänster.
Intill kontoret har Agneta Wiman Marklund ett mötesrum med ett runt bord och stolar och på väggen hänger en röd flanellograf.
- Det finns mycket att säga om TV 3:s Lyxfällan, men programmet har nog i alla fall fått upp ögonen på folk, och en sådan här tavla där man kan sätta upp papperspengar och se sin budget framför sig skulle nog fler behöva, säger hon.

Agneta Wiman Marklund tycker att konsumentklimatet har hårdnat sedan hon sist arbetade på Konsument Uppsala, för tio år sedan.
- Man ska välja telefoni och el och tänka på pensionen. Avregleringarna har lett till att vi ställs inför mycket fler val. En del tycker att det fungerar utmärkt, medan andra tycker att det är svårt att välja, eller att de inte har tid till det.
Marknadsföringen är också kraftigare från alla håll, säger hon, och nämner telefonförsäljning och försäljare på stan.
- Man kanske inte hade tänkt köpa ett telefonabonnemang när man är och handlar mat. Det är så mycket att ta ställning till hela tiden.

Budget- och skuldrådgivningen på Konsument Uppsala byggdes upp under den förra ekonomiska krisen på 1990-talet. Då trodde man att behovet efterhand skulle minska igen, men det ligger kvar på ungefär samma nivå.
- Nu tror jag att vi så småningom kommer att uppleva ett ökat tryck, på grund av den här ekonomiska krisen. Vi har inte sett det än, men det tar ett litet tag efter att folk blivit arbetslösa, säger Agneta Wiman Marklund.
När hon slutade på Konsument Uppsala 1999 och blev arbetsledare på Kommuninformation i Stadshuset var det för att hon ville bredda sig. Där blev hon kvar i fem år. Så småningom kände hon för att prova något helt annat och arbetade i en delikatessaffär under en kortare period, innan hon började arbeta som hem- och konsumentkunskapslärare på Ärentunaskolan, det hon ursprungligen är utbildad till.
- De frågorna vi arbetar med på Konsument Uppsala handlar om livskunskap och en dröm skulle vara att det både fanns med mer i grundskolan och att det infördes som ämne på alla gymnasieprogram.

- Jag skulle också önska att vi på Konsument Uppsala hade resurser att arbeta ännu mer förbyggande, för att förhindra att personer hamnar i den situation att de behöver skuldrådgivning.
Nu senast kommer hon från Kronofogden, där hon arbetade med indrivning av skulder.
- Det var en spännande och intressant utveckling av arbetet som budget- och skuldrådgivare. Men den sidan av mig som vill hjälpa människor att komma ur skuldfällan fick inte tillräckligt utrymme, så därför sökte jag mig tillbaka hit.
Namn: Agneta Wiman Marklund
Aktuell: Ny chef för Konsument Uppsala.
Bor: I Storvreta strax utanför Uppsala.
Familj: Make, två barn och ett utfluget bonusbarn.
Bakgrund: Född i Uppsala, uppvuxen i Östersund men flyttade till Uppsala 1978.
Tidigare arbeten: Konsumentvägledare på Konsu-
ment Uppsala mellan 1986 och 1999. Har även arbe-
tat med indrivning på Kronofogden, varit hem- och konsumentkunskapslärare, arbetat i butik och på Kommuninformation i Stadshuset i Uppsala.
Utbildning: Lärare i hem- och konsumentkunskap. Intressen: Mat och umgänge och att följa barnens innebandyspelande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om