Väcktes politiskt i skolan
Ulrika Lundquist tycker om att debattera. Hennes eget politiska intresse väcktes redan i skolan.
Foto: Robert Johansson
Det säger Ulrika Lundquist. Hennes blågrå blick lyser då hon beskriver allt från sitt nuvarande jobb som högskoleförläggare på Liber till hur hon uppfattar dagens ungdomar.
Hon har alltid varit intresserad av tolerans- och intoleransfrågor.
- För att bemöta exempelvis diskriminering och rasism i skolan går det inte att bara akta sig för att moralpredika. Man måste i stället sätta sig in i hur andra tänker och ha respekt för hur dessa åsikter har vuxit fram. Jag tror att man måste lära sig att inte dela upp människor i goda eller onda. Det är viktigt att kunna möta rädslor och brister med vetskap om sina egna.
Vad det gäller kritiken mot dagens skola, anser Ulrika Lundquist att den både är befogad och felriktad.
- Det finns väldigt många bra sidor med svensk skola, men läraryrket har devalverats. Jag tror det handlar om ett systemfel. I dag hålls utbildning inte högt i samhället och yrket ses ofta som ett "kall" där lönerna är låga och engagemanget högt.
Att arbeta med unga människor i deras lärande tycker Ulrika Lundquist dock är fantastiskt. Hon tycker att vuxna behöver engagera sig i unga och i hur samhället förändras.
- Jag är optimist. Jag tror att allt kan bli bra, för vi har potential till att förbättra. Kanske är vi lite lata och bortskämda. Mycket handlar bara om att våga gå över sina egna bekvämlighetsgränser. Och efteråt känns det mycket bra att ha deltagit i förändring.
Att ta ansvar i relationer är något som Ulrika Lundquist tycker är viktigt. Det ansvaret beskriver hon som humanismens grundtanke: att man som exempelvis lärare ska se elever som kompetenta, mångsidiga och att alla i grunden vill delta och göra gott.
- Det värsta man kan göra mot en elev är att inte tro att han/hon kan förbättra sig, att sluta förvänta sig ansvar. På så sätt gör man eleven en björntjänst.
Hon brukade vara envis i sin relation till eleverna och hon beskriver sig själv som ganska hetsig ibland.
- Jag är egentligen jätteotålig, men har med åren insett att det är en fördel om man lägger energin på rätt saker. Jag kan som många andra exempelvis ha dåligt samvete för att jag inte har koll på alla matsäckar och vantar till barnen, men numera har jag dåligt samvete för viktigare saker och då kan det vara bra att ha det där samvetet för att få något gjort.
Sin glöd och sitt engagemang är också något hon har stor nytta av i sitt nuvarande yrkesliv.
- Det jag kan sakna från läraryrket är dynamiken som uppstår i en grupp och det direkta gensvaret. Påståendet att det inte finns ett engagemang bland dagens unga människor är helt fel, utan det är typiskt för dagens unga.
Ulrika Lundquist verkar orädd och har civilkurage. Hon skulle exempelvis inte tveka att säga ifrån om hon såg någon kränka en annan person. Modet och grundvärderingarna säger hon sig ha fått från föräldrarna. Att hon och många i Sverige har flyktingupplevelser bara en generation bort har hon haft nytta av i sitt arbete med ungdomar från invandrarfamiljer. Många har blivit förvånade när hon har berättat att även hennes mamma flydde när hon var liten.
I dag arbetar Ulrika Lundquist som högskoleförläggare på Liber i Solna. Hon fattar beslut om vilka böcker som ska göras, men i stället för att välja mellan tusentals manus handlar högskoleförläggande mer om uppsökande verksamhet och idékläckande tillsammans med potentiella författare. Även nu har hon nytta av sin humanistiska grunduppfattning, sina erfarenheter som lärare och som skolutvecklare i Indien. Jobbet som förläggare handlar exempelvis om att mångfald och jämställdhet ska speglas i kurslitteraturen på lärarprogrammet. Samtidigt ska litteraturen hålla hög kvalitét och vara forskningsbaserad.
- Det handlar om kontakt med människor och text, vilket jag gillar. En stor del är att få författarnas kunskaper läsbara och lätta att förstå för studenterna. Det är otroligt lärorikt och roligt att få arbeta med också denna del av utbildningssystemet i Sverige.
Personligt
Namn: Ulrika Lundquist
Aktuell: Fyller 40 år den 27 oktober.
Familj: Sambon Jan Lundquist, barnen Alice, 9 år och Molly, 6 år.
Bor: I Bälinge. Bakgrund: Pappan har arbetarbakgrund och mamman flydde från kriget i Finland. "När jag började på Fyrisskolan fick jag även vänner från akademikerfamiljer. Jag var 'dö-impad' av dessa starka och kreativa tjejer som kämpade för vad de trodde på. Jag blev genom dem både politiskt och kulturellt intresserad - framför allt av feminismen och punken."
Utbildning: Gymnasielärarexamen och genuspedagog. De sista åren som lärare på Lundellska skolan var hon även genuspedagog i hela Uppsala kommun. Det var ett gigantiskt arbete om att försöka ge fler möjligheter för både tjejer och killar. Övrigt: Har arbetat med skolutveckling för Sida. Har varit i Indien fem gånger där hon håller i utbildning för hållbar utveckling inom barns rättigheter och jämställdhet för personer på departementsnivå.
40-årskris(?): "Krisar regelbundet, är i en ständig trotsålder. Men min man och jag har levt tillsammans länge och har hittat sätt att ge varandra frihet. Efter att ha bott två år isär delar vi nu tiden mer rättvist mellan barn, hem och arbete, ungefär som om vi hade delad vårdnad."
Intressen: Resor, konst, konserter m m. Lyssnar på hiphop, rock och syntmusik. Läser mycket. "Att mellan varven vara hemma är viktigt."
Namn: Ulrika Lundquist
Aktuell: Fyller 40 år den 27 oktober.
Familj: Sambon Jan Lundquist, barnen Alice, 9 år och Molly, 6 år.
Bor: I Bälinge. Bakgrund: Pappan har arbetarbakgrund och mamman flydde från kriget i Finland. "När jag började på Fyrisskolan fick jag även vänner från akademikerfamiljer. Jag var 'dö-impad' av dessa starka och kreativa tjejer som kämpade för vad de trodde på. Jag blev genom dem både politiskt och kulturellt intresserad - framför allt av feminismen och punken."
Utbildning: Gymnasielärarexamen och genuspedagog. De sista åren som lärare på Lundellska skolan var hon även genuspedagog i hela Uppsala kommun. Det var ett gigantiskt arbete om att försöka ge fler möjligheter för både tjejer och killar. Övrigt: Har arbetat med skolutveckling för Sida. Har varit i Indien fem gånger där hon håller i utbildning för hållbar utveckling inom barns rättigheter och jämställdhet för personer på departementsnivå.
40-årskris(?): "Krisar regelbundet, är i en ständig trotsålder. Men min man och jag har levt tillsammans länge och har hittat sätt att ge varandra frihet. Efter att ha bott två år isär delar vi nu tiden mer rättvist mellan barn, hem och arbete, ungefär som om vi hade delad vårdnad."
Intressen: Resor, konst, konserter m m. Lyssnar på hiphop, rock och syntmusik. Läser mycket. "Att mellan varven vara hemma är viktigt."
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!