Vi träffar Peter Eklund hemma på Vildrosgatan i Uppsala, en lugn oas i stadsdelen Fålhagen, i ett hus designat av förre stadsarkitekten Gunnar Leche.
Att dagens jubilar gillar att organisera och planera framgår av faktarutan här intill. Särskilt många luckor i hans almanacka finns inte. Det kommer det säkert inte att finnas efter pensionsålderns inträde heller. Han fortsätter att arbeta som projektledare och kommer dessutom att utöka sitt engagemang inom Rotary som blivande guvernör för Uppland.
Så gott som hela sitt yrkesliv har han ägnat åt kollektivtrafik, merparten av tiden här i stan och tidigare i bland annat i Skåne och Blekinge.
Det var i det sistnämnda landskapet, närmare bestämt i Karlskrona, han föddes och växte upp. Studenten togs i Karlskoga. Delvis bodde han hos sina morföräldrar som bodde strax utanför Karlskrona.
– Det var spännande att som ung pojke få följa med morfar, som var fiskare, att dra not för att fånga sill i den inre skärgården. Eller att vara med mormor på fälten. Det är positiva minnen jag bär med mig!
Efter studentexamen läste han till civilingenjör i Lund. Han tog sin examen 1978 och ”hade turen att få jobb” som han uttrycker det.
Arbetsmarknaden för hans yrkeskår var allt annat än lysande då. Men när han väl fått in en fot började jobberbjudandena komma. Ett av dem handlade om trafikfrågor. Det nappade han på.
–Trafikfrågor började intressera mig redan under studietiden och jag var glad som fick jobba inom detta område.
Efter en spännande tid som planerare i Malmö och trafikchef i Karlskrona, där han i Skåne bland annat var med och byggde upp Pågatågstrafiken och förnya skärgårdstrafiken i Karlskrona, kom han 1988 till Uppsala och ett jobb som trafikplanerare på Uppsalabuss och senare utvecklingschef. Skälet till flytten hit var att hans polska hustru skulle gå en kurs i svenska för utländska läkare. Tanken var att de efter kursen skulle flytta tillbaka söderut. Men så blev det alltså inte.
– Vi kom att trivas väldigt bra här och mina arbetsuppgifter blev en spännande utmaning.
Han planerade bland annat de bussar som kallades ”Näbbmössen”, introducerade låggolvbussar, biogas, hybrider, bansystem med mera.
– Det var mycket teknik då och projekten finansierades externt, bland annat via EU-fonder. Ibland saknar jag det drivet vi hade då.
På Upplands Lokaltrafik började han 2003 och slutade 2012 men ”ränderna har inte gått ur”. Han har fortfarande synpunkter på kollektivtrafiken, bland annat den planerade omläggningen av Uppsalas busslinjenät.
– Det viktigaste för kollektivtrafiken är framkomligheten och att det är enkelt. Tekniken ska vara enkel och linjenätet lätt att förstå med hög turtäthet. Vi hade en vision på 1990-talet som vi kallade för ”lättfärden”, ett system bestående av olika tekniker för olika behov.