Kajsa Wallengs avhandling âAtt leva som samboâ blev klar i maj.
I den presenterar hon sina resultat av undersökningen av sambors rÀttsliga skydd. Hon visar ocksÄ pÄ hur den vÀxande gruppen sambor i samhÀllet förhÄller sig till sin sociala och ekonomiska gemenskap.
â Jag valde att fokusera pĂ„ samboförhĂ„llanden eftersom jag har mĂ€rkt att reglerna inte Ă€r uppdaterade till hur sambor i dag lever sina liv, sĂ€ger Kajsa Walleng.
Hon menar att mycket har hÀnt gÀllande instÀllningen till samboförhÄllanden sedan lagen inrÀttades 1987. Förut ansÄgs sambolivet i större utstrÀckning vara en temporÀr period i livet, ett slags förstadium till Àktenskapet.
â I dag har ofta sambor investerat mer pengar i varandras liv. MĂ„nga har dessutom barn tillsammans, vilket gör den ekonomiska och sociala gemenskapen Ă€nnu mer omfattande mellan parterna.
Kajsa tillÀgger att det utkom en ny sambolag 2003, men att den endast var ett förtydligande av den redan befintliga och inte ledde till nÄgra direkta skillnader i rÀttslig reglering.
En empirisk undersökning, som hon genomförde i samarbete med Statistiska centralbyrĂ„n, visar att personer i Ă„ldrarna 20â70 Ă„r i dag har en bristfĂ€llig kunskap om det rĂ€ttsliga skyddet för sambor.
â Till skillnad frĂ„n ett Ă€ktenskap inkluderas inte sambor av arvsrĂ€tten, men det vet mĂ„nga. Vad sambor dĂ€remot generellt sett har dĂ„lig koll pĂ„ Ă€r att sambolagen endast berör bostaden och bohaget som införskaffats gemensamt under sjĂ€lva samboförhĂ„llandet.
â Det betyder exempelvis att om jag flyttar in i en bostad dĂ€r min sambo bor sedan tidigare, har jag vid en separation inte nĂ„gon ekonomisk rĂ€tt till den bostaden â Ă€ven om vi bott ihop lĂ€nge., förklarar hon.
Kajsa sÀger att det förutom den ekonomiska aspekten ocksÄ handlar om sambors sociala gemenskap. Det kan handla om det obetalda arbetet i hemmet eller vem som Àr hemma med barnen, vilket kan skapa en orÀttvis situation vid en separation. En lösning pÄ problemet Àr att upprÀtta testamente eller skriva avtal, men det Àr det fÄ som gör.
â Det visade sig att bara 18 procent av de tillfrĂ„gade har upprĂ€ttat ett testamente sinsemellan. Och bara 14 procent har ingĂ„tt nĂ„gon form av avtal som handlar om vad som ska hĂ€nda ifall de separerar.
Kajsa menar att det kan finnas flera orsaker bakom de lÄga siffrorna. Som att man inte diskuterar sina ekonomiska mellanhavanden med varandra, att man tror att man redan har ett tillrÀckligt rÀttsligt skydd som sambo eller att man inte Àr överens om vad man bör avtala om. Dessutom kan det vara nÄgot oklart hur ett avtal som ingÄtts mellan sambor ska tolkas vid tillfÀllen lÄngt senare, dÄ parternas ekonomiska förutsÀttningar kan ha förÀndrats i förhÄllande till dÄ avtalet ingicks.
â DĂ€rför bör samboavtalen ses över kontinuerligt. Men att fĂ„ folk att göra det Ă€r nog en stor utmaning, sĂ€ger Kajsa och tillĂ€gger:
â Eftersom mĂ„nga fler lever som sambor i dag har det gjort den gruppen mer heterogen och komplex. DĂ€rför Ă€r det svĂ„rt att utforma en lagstiftning som skyddar samtliga samboförhĂ„llanden.
Vem bÀr dÄ ansvaret för sambors bristfÀlliga kunskap och begrÀnsade rÀttsliga skydd?
Kajsa tror det handlar om ett delat ansvar, att bÄde samhÀllet, lagen och samborna mÄste anpassa sig till tiden vi lever i. Hennes undersökning visar att mÄnga av de tillfrÄgade tycker att det rÀttsliga skyddet för sambor bör utökas. BÄde nÀr det gÀller fördelningsreglerna, men framför allt att arvsrÀtt borde införas.
â Samtidigt tror jag sambor sjĂ€lva mĂ„ste bli mer informerade. MĂ„nga tror att de har mer skydd Ă€n vad de har. Man skulle kunna sprida informationen mer, exempelvis via banker och mĂ€klare. Eller kanske till och med i gymnasiet, en tid dĂ€r mĂ„nga ingĂ„r sitt första samboförhĂ„llande.
Kajsa sĂ€ger att det finns vissa jurister som menar att âdet Ă€r vĂ€l bara att gifta sig istĂ€lletâ. Men dĂ€r tror hon synen pĂ„ Ă€ktenskap har genomgĂ„tt en förĂ€ndring.
â Studier har visat att för mĂ„nga Ă€r den vanligaste anledningen till att gifta sig i dag att visa att man hör ihop. Det har fĂ„tt ett symboliskt vĂ€rde, snarare Ă€n rĂ€ttsligt.