De senaste åren har arbetsveckorna varit 70–80 timmar långa. Tanken har hela tiden varit att "snart lugnar det ned sig", men arbetet som chefredaktör på Chic och en kort tid som förlagsredaktör har inte blivit lugnare än så här. Hon hämtar eller lämnar nästan aldrig barnen på förskolan, det gör hennes man. Det är ett skäl till att Charlotta Flinkenberg nu har sagt upp sig.
En annan anledning är drömmen om att utveckla sitt varumärke och få hålla fler bollar i luften samtidigt. Hon benämner sig själv så, ett "varumärke". En av förebilderna heter Oprah Winfrey, medieprofilen som vid ett tillfälle sa att hade hon vetat hur mycket pengar man kan tjäna bara på att vara sig själv, så hade hon satsat på det långt tidigare.
Charlotta Flinkenberg har också bjudit friskt på sig själv genom bloggar och krönikor. Hon har verkat i mediebranschen i över 20 år och har följts av en läsarskara från första chefredaktörsposten på tjejtidningen Frida, vidare till Veckorevyn, Glamour och Chic. Charlotta har varit öppen om det mesta under åren: sockermissbruk och övervikt, tandblekning, botox och fillers. Motgång lika väl som medgång. Hon har på köpet gett röst åt kvinnan som är fåfäng och modeintresserad, men med distans och humor.
– Givetvis har jag också önskat ibland att jag var perfekt och kom till mötena med välfönat hår och Joseph-kostym och aldrig hade matrester mellan tänderna, säger hon. Men jag är den med för mycket löshår till fest, som blir lite till mig och sätter på mig något rosaglittrigt och svär aningen för mycket.
Hon har slutat försöka anpassa sig till förväntningarna på en chefredaktör eller förlagsredaktör. Det har gett överväldigande respons från läsare som känner igen sig.
– Tydligen är vi ganska många som gärna vill se ut som Martina Bonnier men som inte riktigt får till det, säger Charlotta Flinkenberg och skrattar.
Bakom framgångarna finns förstås mer än löshår. Hon blev chefredaktör första gången vid 23 års ålder och har framgångsrikt drivit några av Sveriges populäraste magasin på de största mediehusen. För att nå dit räcker det inte med att vara en kreativ idéspruta. Det gäller att kunna verkställa idéerna och driva projekten i hamn, en förmåga hon besitter.
Grunden är både ett bekräftelsebehov och nyfikenhet. Hon gillar att se resultatet av det hon gör, vare sig det är ett pepparkakshus med ungarna eller en ny tidningsidé. Nu är hon på väg mot nya projekt som egenföretagare. Hon driver tre bloggar, skriver på två böcker och drar i februari igång en podd och en egen webbportal. Läsarna hoppas hon att hon får med sig, men hon är inte orolig.
– Jag har aldrig haft rika föräldrar eller några sugar daddy-pojkvänner, utan varit tjejen som stått i baren och betalat sina drinkar själv, säger hon. Jag har alltid klarat mig och tjänat mina egna pengar. (TT)