Även om sommarvädret inte har varit någon direkt höjdare har säsongen bjudit på en hel del livekonserter. Precis som tidigare år har Sofia Källgren sjungit i kyrkor, på stadsfester och andra tillställningar tillsammans med Robert Wells. I tjugofem år har de jobbat med varandra, av och till. Ofta har hon varit gäst i hans turnésuccé ”Rhapsody in rock”.
Musikaliskt passar de väldigt bra ihop. Sofia Källgren säger att de båda har en klassisk bakgrund men också en stark förankring i populärmusiken.
– Det gör det gångbart att ställa sig framför en orkester och göra olika typer av musik. Det känns väldigt lyxigt.
Som sångerska känner hon sig oberoende av trender.
– Jag kommer aldrig ligga på topplistan och puttra på Spotify. Men det gör inget, för mig är det det tidlösa som räknas, säger hon.
Än så länge har Sofia Källgren ett ganska luftigt jobbschema, ett medvetet val vilket gett mer tid över för familjen. Men om några månader är det dags igen för en av musikens stora höjdpunkter – julkonserterna.
Och Sofia Källgren är en given artist i sammanhanget. Startgnistan var albumet ”Julen är kommen” som hon gav ut 1990.
– Efter den blev jag julsångerskan, säger hon och skrattar lite.
Även inom musikalgenren och filmen har hon gjort avtryck. Och det började redan för 30 år sedan då hon med hjälp av Chesslåten ”I know him so well” knep en plats i Folkparkernas talangjakt. Sen dess har det rullat på.
Hon har gjort ledmotivet till ”Phantom of the Opera”, sjungit ”Les Miserables”, lånat ut sin röst till Disneyfigurer som Belle i ”Skönheten och odjuret” och Odette i ”Svanprinsessan”.
Vad alla kanske inte vet är att hon bara har deltagit i en musikal, ”Miss Saigon”, där hon spelade Ellen. För rollen belönades hon med Guldmasken.
Och i Jerry Williams krogföreställning ”The farewell show” för två år sedan hade Sofia Källgren även en del repliker.
– Det är spännande att få agera på scenen och jag skulle gärna göra mer sådant. Det finns lite planer, mer kan jag inte säga.
Den ljusa klara stämman har även förtrollat kineserna. I närmare tio år har Sofia Källgren turnerat i det stora folkrika landet. Nästa resa är planerad i oktober.
– Där får jag leva ut popstjärnedrömmen. Men jag är bara mig själv, precis som här hemma. Idealet i Kina är det ljusa tonerna, så det är enkelt för mig. Plus att jag ser lite exotisk ut där med blont hår och så.
Samtidigt säger hon att det är kontrasterna som är det roliga – från en spelning i Ore kyrka i Dalarna, till en megashow i Peking med ett publikhav på mer än 80 000 åskådare.
– Jag måste alltid vara på hugget. Det är också den största fördelen med mitt yrke. Det blir aldrig tråkigt.