"Leken blev större än verkligheten"

Teatern har funnits med som en röd tråd genom Daniel Cramérs liv. I Uppsala har han regisserat pjäser av Kent Andersson, William Shakespeare, Harold Pinter och Staffan Göthe.

Uppsala2009-07-08 09:50
Daniel Cramér är född i Stockholm, men hans föräldrar var gröna vågare och de lämnade stan för landsbygden i Dalarna och Värmland.
- Jag minns det inte riktigt själv, men vi bodde på olika skolor. En lantbruksskola och några målarskolor. De skulle bli målare, men nu är mamma lärare och pappa fiolbyggare, säger han.

Han växte framför allt upp i Falun, Gagnef och Borlänge. Det var i Borlänge som han så småningom började i gymnasiet.
- Jag gick ett år på den fullständigt meningslösa linjen distribution och kontor. Men jag minns att jag hade en bra lärare. När de andra praktiserade på Domus och Ica såg hon till att jag fick göra praktik på Radio Dalarna och där hade jag det jättebra. Eftersom jag har dyslexi hade det varit hopplöst att sätta mig på något kontor, säger Daniel Cramér.

Efter ett år hoppade han av gymnasiet och valde att gå i föräldrarnas fotspår och börja på en folkhögskola.
- Jag läste en utbildning till amatörteaterledare, i Bredsjö. Det var en sådan där vänsterskola ute i skogen, berättar han.
Teater var inte något nytt för honom. Redan som liten var han med i en teatergrupp inom Unga Örnar i Falun.
- Skolan var plågsam på grund av min dyslexi, men i teatergruppen fick jag vara språklig utan att läsa eller skriva. Vi lekte fram teater, berättar han.

Ett starkt minne därifrån är när de lekte tjuv och polis.
- Jag skulle låtsas ta fram pengar ur skjortfickan, men då såg jag att det faktiskt fanns riktiga pengar där. Det var utländska pengar, kanske indiska rupies eller något. Jag upplevde det som ett starkt ögonblick. Leken blev större än verkligheten på något sätt, säger han.

En person som har haft betydelse för Daniel Cramérs teaterintresse var hans morfars lillebror, Ivo Cramér, som avled nyligen. Ivo Cramér var koreograf och dansare. Han var först en del av Cullbergbaletten och startade sedan Cramér-
Baletten. Han regisserade även revyer och teater. Daniel Cramér var regiassistent vid några av Ivo Cramérs och hans partner Kent Anderssons uppsättningar.

Uppsalaborna har fått chans att ta del av en hel rad pjäser som Daniel Cramér har varit inblandad i. I början av året stod han för bearbetning och regi och spelade även en av huvudrollerna när Uppsala Nya Teater satte upp August Strindbergs Fodringsägare, på Teater Blanca. Förra sommaren regisserade han Kent Anderssons pjäs Svärdet, som spelades på kungshögarna i Gamla Uppsala. Dessutom har han regisserat pjäser av bland andra Shakespeare, Harold Pinter och Staffan Göthe.

I höst spelar han kung i pjäsen Tornet, som riktar sig till barn. Anders Fernstedt och AnnLee Vikner har skrivit pjäsen som handlar om en prinsessa som har en väldigt stressad pappa. Pjäsen ska spelas intill ett torn ute i skogen i Almunge.
Senare i höst hoppas Daniel Cramér kunna sätta upp monologen Smutsiga ögon, av Stefan Sauk och Rolf Börjlind.
- Den behandlar den förra ekonomiska krisen, för 15 år sedan. Det var lite andra namn på saker då och lite andra partier, men mycket är sig likt. Nu är man rädd för Sverigedemokraterna och då var det Ny Demokrati, säger han.
Liksom Tornet handlar Smutsiga ögon delvis om papparollen. Daniel Cramér ska spela pappan vars dotter har försökt ta livet av sig. Monologen är ett svar på dotterns självmordsbrev.

Trots att Daniel Cramér jobbar med flera teaterprojekt om året inbringar de inte mycket pengar. Därför arbetar han natt som boendestödjare på ett gruppboende.
- Det fungerar väldigt bra att kombinera de två jobben. Genom psykiatrijobbet har jag ena foten stadigt på jorden, medan den andra får sväva fritt.
Namn: Daniel Cramér
Aktuell: Fyller 40 år 8 juli.
Yrke: Regissör, skådespelare, boendestödjare.
Familj: Sambo och hennes två barn.
Bor: I Rickomberga i Uppsala.
Intressen: "Mycket kretsar kring teatern, men om jag hade gott om pengar skulle jag inreda med snygga danska möbler och om jag hade varit händig skulle jag snickra egna saker. Om jag hade massor av pengar skulle jag också köpa antikviteter. Jag följer Antikrundan slaviskt, det är nog ett ålderstecken."
Om Uppsala: "Jag hamnade här av en slump. Det är väl Sveriges fjärde största stad, men ändå är den så liten att den går att omfamna, det är ganska häftigt."
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om