Så kommer eleverna i Sunnerstaskolan inte att minnas sin rektor, Inger Gustavsson. Hon tillträdde rektorstjänsten 1996 och går nu i pension efter drygt 15 år i skolans tjänst.
Vi träffar henne en förmiddag i slutet av juni vid ett av borden på skolgården utanför den vita mexitegelbyggnaden där Sunnerstaskolans rektorsexpeditionen är inrymd. Det är ett tag sedan skolavslutningen. Men att den har satt sina spår hos den avgående rektorn är tydligt.
- Alla 550 eleverna och personalen hade tränat in en specialskriven hyllningssång som framfördes på skolavslutningen. När jag därefter skulle hålla mitt avslutningstal kunde jag inte hålla tillbaka tårarna. Jag har känt mig väldigt uppskattad och kommer att sakna eleverna, kollegerna och skolan väldigt mycket.
Hennes tid som rektor på Sunnerstaskolan har präglats av de många renoveringar som skolan genomgått, säger hon. Hon har inte bara fungerat som skolledare utan också som ett slags byggledare.
- Det har tagit mycket kraft men resultatet har blivit bra.
På det pedagogiska planet har hennes insatser präglats av hennes passion för skolutveckling.
- Det viktigaste för mig har varit att utveckla skolan så att eleverna får en trygg skolmiljö där de på ett lustfyllt sätt kan tillgodogöra sig kunskaper för livet.
Det märks tydligt hur engagerad hon är när hon fortsätter att utveckla sina tankar om skolan.
- Jag är stolt över Sunnerstaskolan. Det är en skola med engagerad och kunnig personal som har gjort att eleverna når goda resultat i de nationella proven i skolår tre och skolår fem. I en nyligen gjord enkätundersökning svarar de flesta elever att de känner sig trygga. Trygghet och kunskap är en del av skolans helhetsidé.
För att uppnå målsättningen har man jobbat mycket med att göra Sunnerstaskolan till en lärande organisation, förklarar hon.
Och vad betyder det? undrar vi.
- Det innebär att man lär av sina egna upplevelser och av det som sker utanför skolan. Att man dessutom lär sig organisera den egna verksamheten optimalt och att dynamiskt utveckla och förändra relationer, kompetenser och resurser.
Lite bakgrundsfakta om den snart före detta rektorn: Hon växte upp i Älvsjö, söder om Stockholm. Gick i flickskola och tog studenten på Norra Latin dit hon ”värvades” på grund av hon var en duktig simmerska. Hon var aktiv i simklubben Neptun där hon tränade tillsammans med Jane Cederqvist som tog silvermedalj på 400 meter frisim på OS i Rom1960. Riktigt samma nivå nådde hon inte. Men hon har i alla fall ett distriktsmästerskap i 100 meter fjäril på meritlistan.
Till Uppsala kom hon 1970 för att gå på lärarhögskolan. Förutom på Sunnerstakolan har hon tjänstgjort på flera olika skolor i Uppsala. Innan hon kom till Sunnersta var hon biträdande rektor på Stordammens skola.
När hon nu slutar gör hon det med blandade känslor.
- Jag älskar mitt jobb och skulle gärna hålla på i tio år till. Men det får jag inte.
Så hon har en plan B klar för vad hon nu skall ägna sin tid åt.
- Först ska jag prova på att vara pensionär. Jag skall simma en gång i veckan, läsa alla de där böckerna jag inte hunnit läsa, planera om trädgården, hjälpa till med barnbarnen, pigga upp mina språkkunskaper och repetera böckerna jag läste när jag tog mitt förarintyg för sjön.
Därtill har hon erbjudit sig att följa med som hjälpledare om någon av de före detta kollegerna i Sunnerstaskolan skulle behöva uppbackning vid skolresor eller utflykter. Så vid närmare eftertanke inser hon att hon nog inte skulle hinna fortsätta att jobba.