– En sak som att plocka kantareller, det finns fler och fler barn som aldrig får göra det, säger Per Hedberg.
Vi sitter i hans trädgård. En rosenbuske i blom försöker ge uteplatsen lite skugga i värmen. Naturen och miljön har varit hans stora passioner ända sedan barnsben. Hans pappa var professor i botanik och hans mamma är docent i botanik.
– Mamma fyller 87 år och arbetar fortfarande, säger han och ler.
Som barn var Per Hedberg aktiv i scouterna där han senare också var ledare under många år. Den erfarenheten gjorde att han senare kom att läsa till lärare och 1987 var han med och startade Naturskolan i Hammarskog.
– Jag hade en teori om att man inte skulle vara kvar på samma jobb i mer än tio år, för att inte tappa drivet, säger han.
Men efter att ha arbetat på annat håll under några år är han nu tillbaka vid sitt arbete som verksamhetsansvarig och rektor på Naturskolan.
Genom undervisningen försöker Naturskolan ge barnen en relation till naturen och man använder naturen som klassrum. Naturskolan har inga egna klasser utan tar emot besök av skolklasser med lärare i Hammarskog och ibland i naturen nära den egna skolan.
– Man måste vara i naturen för att få en relation till den, säger Per. När befolkningen i ett område kommit upp i en viss storlek så söker sig människor till städerna och då tenderar kontakten med naturen att minska.
Det här är något som han själv genom sitt arbete syftar till att ändra på.
Naturskolans uppdrag handlar om att ge barn på skolor och förskolor positiva naturupplevelser och sprida information om miljön och ekologiska samband. Per Hedberg berättar att de arbetar efter tre scoutprinciper: att lösa problem i grupp, att lära sig genom att själv få prova saker och att majoriteten av undervisningen är förlagd utomhus.
– Vi tar emot skolklasser vid bussen och så går vi direkt ut i skogen där vi genomför olika aktiviteter, säger Per Hedberg. Eleverna kan få färga garn med något de plockat från skogen, gissa trädsorter under en frisbeegolftävling eller göra upp eld.
– En dag som denna skulle vi inte elda, säger han och blickar ut över trädgården. Det är för blåsigt och torrt.
Värmen är nästan tryckande.
– De två ultimata sakerna för mig, att göra med barn och ungdomar, är att vandra i fjällen eller paddla kajak i skärgården, säger Per.
Hans egen pappa hade olika provrutor runt om i landet som han åkte och undersökte med jämna mellanrum. Som sjuåring följde han med sin pappa till en provruta och sov i tält och vandrade i fjällen.
– Det var jättekul, säger Per. Jag lärde mig omedvetet mycket genom att bara vara ute i naturen.
Hans intresse för naturen spiller även över i det han ägnar sig åt på fritiden då han är ordförande för Naturskyddsföreningen i Uppsala.
– Det är ett spännande uppdrag, säger han. Det viktiga med naturen är att den är roten till miljön. Det är alla som spenderar pengar som tillsammans har ansvar för miljön.
Han menar att det finns många fördelar för hela samhället om människor skulle spendera mer tid ute i naturen.
– Vi skulle tjäna stora summor pengar på om människor var ute mer, säger han. Människor blir friskare och mot psykisk ohälsa är naturen nästan viktigast.
Per menar att miljö inte får tillräckligt mycket utrymme i skolan.
– Det är en signal från samhället om att natur inte skulle vara viktigt, säger han.
I hans trädgård blommar det för fullt. Runt våra fötter snubblar kattungar.
– Man bör ta sig tid att njuta av naturen, säger Per.