Flygdrömmen blev verklighet

Redan som liten drömde Gustav Wijkström om att bli pilot nÀr han blev stor. Ett halvÄr före 30-Ärsdagen blev drömmen verklighet.

Pilotanor. Farfar flög stridsflygplanet Sk 16, men Gustav Wijkström har valt det betydligt tryggare och fredligare Boeing 737.
Foto: Per Johansson

Pilotanor. Farfar flög stridsflygplanet Sk 16, men Gustav Wijkström har valt det betydligt tryggare och fredligare Boeing 737. Foto: Per Johansson

Foto:

Uppsala2016-05-26 08:00

Vi trÀffas pÄ Arlanda, dÀr Gustav Wijkström precis har landat med planet frÄn Köpenhamn dÀr han har sitt jobb sedan ett halvÄr tillbaka. Men att pendla till och frÄn jobbet med flyg kanske inte Àr lika roligt som det skulle ha varit innan han sjÀlv blev pilot, medger han.

– Nej det Ă€r ju inte sĂ„ att man jagar en fönsterplats lĂ€ngre, utan helst sitter jag ensam lĂ„ngt bak sĂ„ att jag kan sova lite.

Sedan mÄnadsskiftet november-december jobbar Gustav Wijkström som styrman pÄ det danska flygbolaget Jet Time, vars plan chartras av researrangörer och andra flygbolag. De senaste arbetsdagarna har förutom att han varit nere pÄ Samos med charterresenÀrer gjort flera flygningar mellan England och Skottland och i samband med det landat pÄ jÀtteflygplatsen Heathrow i London.

– Det Ă€r ju viss skillnad pĂ„ det och pĂ„ att flyga Norrköping-Rhodos som jag kan göra andra arbetspass. Det Ă€r full rulle och fantastiskt uppstyrt av flygledningen.

Gustav Wijkströms flygdrömmar började redan nÀr han var barn hemma i Sunnersta. Hans farfar hade ett förflutet som flygvapenpilot och hans pappa hade privat flygcertifikat. Och nÀr familjen varje Är reste till Gran Canaria pÄ semester var lille Gustav en given gÀst framme hos piloterna i cockpit.

– Det var ju före 11 septemberattackerna och pĂ„ den tiden var det lĂ€tt att gĂ„ fram till piloterna. Men vid det laget hade jag Ă„ andra sidan blivit sĂ„ gammal att det kĂ€ndes lite pinsamt att gĂ„ fram, sĂ€ger han och ler.

Efter gymnasiet jobbade Gustav Wijkström ett Ă„r nere i Göteborg med att bygga industrilokaler. NĂ€r han Ă„tervĂ€nde till Uppsala började han jobba som vĂ€ktare och det dröjde till han var 25 Ă„r innan han hösten 2011 började sĂ€tta pilotplanerna i verket genom att ta sin första flyglektion pĂ„ Sundbro flygplats. Året efter var han klar med sitt privata flygcertifikat och det var dĂ„ han bestĂ€mde sig för att gĂ„ hela vĂ€gen och betala för en trafikflygarutbildning.

– Jag hade hunnit bli 26 Ă„r och kĂ€nde att nu var det bara att köra hundra om det skulle bli av.

Flygbolaget Jet Time fick han kontakt med första gÄngen nÀr han skulle göra sÄ kallad typinflygning pÄ Boeing 737. NÀr han senare var fÀrdig med utbildningen och försökte fÄ ett jobb i den tuffa konkurrensen som fanns om varje ledig pilottjÀnst fick han ett tips om att det danska bolaget sökte nya piloter.

– Jag hörde av mig till dem och ordnade ett möte i Köpenhamn. Jag flög ned dit pĂ„ vinst och förlust och det fungerade. En mĂ„nad senare fick jag ett samtal om att de ville att jag skulle komma ned pĂ„ intervju och simulatortest, berĂ€ttar Gustav Wijkström.

Vid det laget hade sonen Max hunnit födas, och att vara pilot med bas i Köpenhamn samtidigt som man Àr pappa kan vara frustrerande ibland.

– Det blir tufft att vara hemifrĂ„n sĂ„ mycket. Det Ă€r otroligt viktigt att man har en förstĂ„ende fru.

Inte har det blivit lÀttare av att han under sin utbildning lyckades övertala sin fru Mia, utbildad journalist, till att sadla om och bli flygvÀrdinna. Hon jobbar pÄ SAS och ska precis börja flyga pÄ USA.

– Men vi har tillgĂ„ng till hjĂ€lp. Mina förĂ€ldrar bor fem minuter bort och Mias mamma bor nĂ€stan lika nĂ€ra. Dessutom finns en moster som kan rycka in.

Trots de praktiska problemen tycker Gustav Wijkström det Ă€r trevligt att vara ”en flygande familj” och menar att det gör att de har förstĂ„else för varandras jobb och har gemensamma samtalsĂ€mnen vid middagen. Och för tvÄÄrige Max Ă€r ”flygplan” ett alldeles för luddigt begrepp.

– Om nĂ„gon pekar upp pĂ„ himlen och frĂ„gar honom vad det Ă€r som flyger dĂ€ruppe svarar han att det Ă€r en Boeing.

UNT gratulerar

Namn: Gustav Wijkström

Aktuell: Fyller 30 Är 27 maj.

Yrke: Trafikflygare och styrman pÄ flygbolaget Jet Time, dÀr han flyger Boeing 737 med Köpenhamn som hemmaflygplats.

Bor: Hus i Sunnersta.

Familj: Hustrun Mia, flygvÀrdinna pÄ SAS, och tvÄÄriga sonen Max.

Intressen: Är man pilot och pappa finns det ju inte sĂ„ mycket tid över. Men det Ă€r roligt att greja i trĂ€dgĂ„rden nu nĂ€r vi har skaffat hus, och sĂ„ har vĂ„ra familjer sommarstĂ€llen bĂ„de pĂ„ VĂ€stkusten och i Bosnien. Men det blir ju lite svĂ„rt att hinna med eftersom sommaren Ă€r högsĂ€song inom flyget.

Om att fÄ sin dröm uppfylld: Det Àr verkligen som jag trodde. Jag trivs jÀttebra med jobbet. Som styrman fÄr jag flyga med erfarna kaptener och lÀr mig nÄgot nytt varje flygning.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om