Vi trÀffas pÄ Arlanda, dÀr Gustav Wijkström precis har landat med planet frÄn Köpenhamn dÀr han har sitt jobb sedan ett halvÄr tillbaka. Men att pendla till och frÄn jobbet med flyg kanske inte Àr lika roligt som det skulle ha varit innan han sjÀlv blev pilot, medger han.
â Nej det Ă€r ju inte sĂ„ att man jagar en fönsterplats lĂ€ngre, utan helst sitter jag ensam lĂ„ngt bak sĂ„ att jag kan sova lite.
Sedan mÄnadsskiftet november-december jobbar Gustav Wijkström som styrman pÄ det danska flygbolaget Jet Time, vars plan chartras av researrangörer och andra flygbolag. De senaste arbetsdagarna har förutom att han varit nere pÄ Samos med charterresenÀrer gjort flera flygningar mellan England och Skottland och i samband med det landat pÄ jÀtteflygplatsen Heathrow i London.
â Det Ă€r ju viss skillnad pĂ„ det och pĂ„ att flyga Norrköping-Rhodos som jag kan göra andra arbetspass. Det Ă€r full rulle och fantastiskt uppstyrt av flygledningen.
Gustav Wijkströms flygdrömmar började redan nÀr han var barn hemma i Sunnersta. Hans farfar hade ett förflutet som flygvapenpilot och hans pappa hade privat flygcertifikat. Och nÀr familjen varje Är reste till Gran Canaria pÄ semester var lille Gustav en given gÀst framme hos piloterna i cockpit.
â Det var ju före 11 septemberattackerna och pĂ„ den tiden var det lĂ€tt att gĂ„ fram till piloterna. Men vid det laget hade jag Ă„ andra sidan blivit sĂ„ gammal att det kĂ€ndes lite pinsamt att gĂ„ fram, sĂ€ger han och ler.
Efter gymnasiet jobbade Gustav Wijkström ett Är nere i Göteborg med att bygga industrilokaler. NÀr han ÄtervÀnde till Uppsala började han jobba som vÀktare och det dröjde till han var 25 Är innan han hösten 2011 började sÀtta pilotplanerna i verket genom att ta sin första flyglektion pÄ Sundbro flygplats. à ret efter var han klar med sitt privata flygcertifikat och det var dÄ han bestÀmde sig för att gÄ hela vÀgen och betala för en trafikflygarutbildning.
â Jag hade hunnit bli 26 Ă„r och kĂ€nde att nu var det bara att köra hundra om det skulle bli av.
Flygbolaget Jet Time fick han kontakt med första gÄngen nÀr han skulle göra sÄ kallad typinflygning pÄ Boeing 737. NÀr han senare var fÀrdig med utbildningen och försökte fÄ ett jobb i den tuffa konkurrensen som fanns om varje ledig pilottjÀnst fick han ett tips om att det danska bolaget sökte nya piloter.
â Jag hörde av mig till dem och ordnade ett möte i Köpenhamn. Jag flög ned dit pĂ„ vinst och förlust och det fungerade. En mĂ„nad senare fick jag ett samtal om att de ville att jag skulle komma ned pĂ„ intervju och simulatortest, berĂ€ttar Gustav Wijkström.
Vid det laget hade sonen Max hunnit födas, och att vara pilot med bas i Köpenhamn samtidigt som man Àr pappa kan vara frustrerande ibland.
â Det blir tufft att vara hemifrĂ„n sĂ„ mycket. Det Ă€r otroligt viktigt att man har en förstĂ„ende fru.
Inte har det blivit lÀttare av att han under sin utbildning lyckades övertala sin fru Mia, utbildad journalist, till att sadla om och bli flygvÀrdinna. Hon jobbar pÄ SAS och ska precis börja flyga pÄ USA.
â Men vi har tillgĂ„ng till hjĂ€lp. Mina förĂ€ldrar bor fem minuter bort och Mias mamma bor nĂ€stan lika nĂ€ra. Dessutom finns en moster som kan rycka in.
Trots de praktiska problemen tycker Gustav Wijkström det Ă€r trevligt att vara âen flygande familjâ och menar att det gör att de har förstĂ„else för varandras jobb och har gemensamma samtalsĂ€mnen vid middagen. Och för tvÄÄrige Max Ă€r âflygplanâ ett alldeles för luddigt begrepp.
â Om nĂ„gon pekar upp pĂ„ himlen och frĂ„gar honom vad det Ă€r som flyger dĂ€ruppe svarar han att det Ă€r en Boeing.