Stolar står uppställda på rad på den blåa heltäckningsmattan. Vi är i bönerummet i Uppsala moské. Över stolsryggarna hänger tyger för att markera avskildheten mellan den stora salen och de madrasser som placerats längs väggarna. Lite längre bort ber en man.
I ett av hörnen har Pavel Siddique sin sängplats. Under tio dagar lämnar han inte moskén en enda gång. Han och några av de andra kommer inte lämna byggnaden förrän ramadan är över.
– Man rannsakar sig själv, ber mer och pratar mindre under de här dagarna. Det är en tid för reflektion, säger Pavel Siddique.
För att finna det lugn som behövs för att hitta inre frid och ägna sig åt bön har Pavel valt att tillbringa de sista dagarna här i moskén.
Ramadan infaller den nionde månaden i det islamiska månåret och under perioden fastar många muslimer från soluppgång till solnedgång. Att avstå från mat, dryck och sex är en del av den självdisciplin man eftersträvar under den här perioden. En annan del handlar om att behärska sina känslor.
– Det handlar om att rena sina sinnen. Men det svåraste är att inte bli arg eller irriterad, säger Pavel. Att inte äta eller dricka, det är inte så svårt.
Ramadan är indelad i tre tiodagars perioder. Under den första perioden ska man under fastan tänka på Guds barmhärtighet, den andra perioden handlar om förlåtelse och den tredje är en tid av befrielse.
– Ramadan är en process för en muslim, säger Hassan Ismail som också bor i moskén de sista tio dagarna av fastan.
När solen har gått ner på kvällen samlas många i moskén för att äta tillsammans. Innan man äter det stora lagade målet brukar man äta en sak.
– Då räcker det oftast med en dadel och ett glas vatten, säger Pavel.
– Vi försöker leva som profeten, man bryter därför fastan på kvällen med en dadel, säger Hassan.
I matbutiken Uppsala Orienthus på Kvarntorget märker man en ökad efterfrågan på just dadlar under månaden då ramadan infaller.
– Vi säljer också mer baklava och andra sötsaker under den här perioden, säger butiksansvarige Joseph Akouri.
I kassan sitter Dolce Mavi. När fastan precis hade börjat hann hon knappt med alla kunder som skulle köpa mat till kvällen.
– Vi hade lång kö, det var katastrof och folk köpte mycket mat, säger hon.
Under dagtid har hon nu färre kunder än vanligt.
– Nu är det ju så varmt ute så det blir jobbigt att inte dricka någonting och gå ut, säger hon.
Men ett par timmar innan solen går ner börjar kunderna strömma in i butiken.
I Uppsala moské berättar Hassan Ismail att fasta är bra för hälsan.
– Jag har gått ner åtta kilo, säger han.
– Att fasta två dagar i veckan som man gör i 5:2-dieten gjordes redan för länge sedan, profeten fastade på måndagar och torsdagar, säger Pavel Siddique.
Hand i hand med fastan går allmosan, som liksom fastan är en av Islams fem grundpelare.
– När man går hungrig i tjugo timmar så förs ens tankar till de fattiga, de som inte har mat för dagen, säger Hassan Ismail.
– Ett av huvudsyftena med fastan är att tänka på de som är fattiga, säger Pavel.
Under ramadan räknar man också ut hur stora tillgångar man har, hur mycket man äger. Därefter skänker man 2,5 procent av det till välgörenhet i form av allmosor.
– Ramadan handlar om att göra så mycket gott man kan, säger Khaled Chowdhary.
Men snart har månaden passerat och ramadan lider mot sitt slut. Då börjar Eid al-fitr, som också kallas Eid. Det är ett firande som pågår i tre dagar. Då är det förbjudet att fasta.
– Man äter tillsammans, ger varandra presenter och hälsar på släkt och vänner, säger Pavel. Det är tre dagar av glädje.
– Kommer man hem till mig får man indisk mat, säger Khaled.
Exakt när ramadan är slut och Eid al-fitr infaller råder det stor osäkerhet kring.
– Vi får veta när det blir en eller två dagar innan, runt klockan sju, säger Hassan.
De UNT pratar med går efter tidpunkten då det är nymåne i Mekka, något som är svårt att förutse och innebär att ramadan kan pågå i antingen 29 eller 30 dagar. Under söndagskvällen blev det bekräftat att det var nymåne i Mekka. Det innebär att ramadan är över och att högtiden Eid börjar i dag, måndag.
När jag frågar vad Pavel tycker om Eid svarar han mig med en motfråga.
– Vad tycker du själv om julafton? säger han. Eid är ju underbart.
Khaled Chowdhary berättar att man under de tio sista dagarna av fastan inte ska prata om saker som politik. Man ska helst prata så lite som möjligt och ägna sig åt bön och sinnesfrid.
Efter vårt samtal vänder sig Pavel mot mig.
– Du kan ju tänka dig, säger han. Det här är första gången på sju dagar som vi har pratat så här mycket.