Båtfolket är redo att kasta loss

På lördagen öppnar årets stora båtmässa Allt för sjön på Älvsjömässan. Med tanke på värmens tidiga ankomst känns det helt rätt. Båtfolket kan redan nu kasta loss.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2008-03-01 08:00
En tredjedel av svenskarna är ute på sjön minst en gång per säsong och i fjol såldes drygt 25 000 nya fritidsbåtar. Omsättningen i branschen ökade med 20 procent till svindlande 15 miljarder kronor.
Att livet på sjön lockar märks extra tydligt på båtmässan. Runt 1 100 båtar ställs ut i år, allt från lyxiga daycruisers till små kappseglingsjollar.

De riktigt köpstarka kan hitta en hel del härliga lyxbåtar i A-hallen, vräkiga, påkostade och glänsande är bara förnamnet. Eller vad sägs om den helt nya partybåten Party 22 Barge Suntracker som ser ut som ett vardagsrum med svulstiga fåtöljer och smäckra mahognybord. Bredvid varje sittplats finns små hyllfack där man kan sätta sin drink, vilket tycks vara den viktigaste inredningsdetaljen.
En av tjusningarna med att flanera runt på båtmässan är just att drömma sig bort bland dessa fantastiska skapelser.
Men för realisten, som majoriteten av svenska båtfolket ändå tillhör, finns det många andra intressanta iakttagelser att göra.

I år anordnar Allt för sjön tillsammans med tidningen Båtnytt och Båtägarskolan en auktion på en begagnad segelbåt och en motorbåt under temat Det billiga båtlivet. Utgångspriset för varje båt är 15 000 kronor. Båtarna rustas på plats nu i helgen av elever från Marina läroverket i Danderyd. Tanken är att visa upp funktionsdugliga båtar som inte alls behöver vara så dyra som en första instegsbåt.
Det finns också en hel del nya och prisvärda familjebåtar att spana in. Både motor- och segelbåtar mellan 5 och 7 meter i 100 000-kronorsklassen visas upp på mässan.
I c-hallen kan man få en riktig nostalgitripp. Där håller Classic Boat show till. Här finns ett par exklusiva gamla träbåtar med gediget hantverk som ledstjärna.
Mest imponerande är kanske racerbåten Chris Craft, årsmodell 1961. Båten tillverkades i 60 exemplar och mässexemplaret är den sista modellen som gjordes i trä.

Bredvid ligger annan raritet, en tidig sportbåt i plast som, hör och häpna, är tillverkad av Uppsalavarvet Erikssons mekaniska verkstad på Knivstagatan år 1962. Det är Museihuset i Linköping som ställer ut Uppsalabåten som faktiskt fräste på i 25 knop i Göta kanal under en uppvisning förra sommaren.
Båtmässan Allt för sjön pågår 1-9 mars.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om