En teaterchef med musikdrömmar

En statistroll i barndomen öppnade upp en hel teatervärld för Petra Brylander. I dag är hon både scenkonstnär och chef, och leder Uppsala Stadsteater genom framgång och coronakris.

"Jag hinner inte ha några fritidsintressen, men jag har en dröm om att sätta ihop några kompisar till ett band och spela", säger teaterchef Petra Brylander.

"Jag hinner inte ha några fritidsintressen, men jag har en dröm om att sätta ihop några kompisar till ett band och spela", säger teaterchef Petra Brylander.

Foto: Carl Thorborg

Teater & musikal2020-11-09 09:39

Allt är ställt på ända i teatervärlden. Hårda publikrestriktioner gör det svårt att bedriva scenkonst, och teaterchefen Petra Brylander har haft ett arbetsår som inte liknar något tidigare i hennes yrkesliv. Då har hon ändå lång erfarenhet av att leda konstnärlig verksamhet: Hon var fyra år vd och konstnärlig ledare för Uppsala Stadsteater, dessförinnan sju år i samma roll på Malmö Stadsteater. Det är erfarenheter som behövs när kaos uppstår. Vilket det gör, eftersom alla delar av verksamheten – från repetitioner till publikhantering –påverkas av coronaläget.

– Men vi är också glada att vi får ha öppet. Det finns ju teatrar som är nedstängda.

Gick på balett

Många teaterchefer har en konstnärlig historia, men ganska få är som Petra skådespelare. Ett yrke som hon tidigt sökte sig till. Uppväxten i Gällivare och Luleå präglades av föräldrarnas tornedalska ursprung, och av mammans stora kulturintresse.

– Hon satte mig i klassisk balett när jag var sju år. Det hade hon själv drömt om som ung i Tornedalen, och där fanns absolut ingen balett. Kanske såg hon också något i mig, för jag fastnade för dans, och jag spelade instrument, läste en massa böcker och var jätteintresserad av allt möjligt.

Som 13-åring fick Petra Brylander en statistroll i ett arbetarspel om gruvstrejken på malmfälten 1936. Sedan var hon fast.

– Jag kände att det här ska jag jobba med, det ska bli min framtid att arbeta med teater. Och så blev det.

Hon utexaminerades från Teaterhögskolan Malmö 1995 och tog sig in i branschen via skånskt teaterliv. Till en början var det en kulturkrock att byta norrbottnisk arbetarklassmiljö mot den stenhårda konkurrensen i skådespelarbranschen.

– När man är ung skådespelare måste man ha kontakter, känna rätt människor. Och gärna ha föräldrar som är kända i kulturvärlden såklart. Det har hjälpt många, då tar man automatiskt ett steg in, säger Petra Brylander.

– Jag kände, vad är det här för ett sammanhang, hur ska jag passa in? Jag hade med mig ett arbetarklasskomplex, vilket gjorde att jag snabbt tog reda på vem Wagner var, till exempel. Det var inget jag hade med mig hemifrån.

Stora roller

Sådana omständigheter fick henne att förtvivla ibland som ung, och undra hur hon skulle kunna platsa i den här världen. Samtidigt tänkte hon att även inom konsten behövs människor med hennes bakgrund. Och man kan inte säga annat än att det gick bra. Hon fick snabbt arbete på stora teatrar, blev fast anställd på Malmö Stadsteater, och har haft bärande roller i bland annat ”Revisorn”, ”Antigone” och ”Så tuktas en argbigga”.

Chefsklivet tog hon för att hon ville vara med och påverka teatern i en mer jämställd riktning. Skådespelare ses sällan som en ledande yrkesgrupp, men Petra Brylander förberedde sig genom en chefsutbildning.

Efter 13 år i ledande befattningar ser hon stora fördelar med sin skådespelarbakgrund.

– Som skådespelare jobbar man nära alla olika yrkesgrupper på teatern. Jag har också varit fackligt engagerad och drivit processer på mina arbetsplatser som har att göra med arbetsmiljö, transparens och tillgänglighet.

Bred repertoar

Klivet till chefspositionen blev ett byte av kollektivet mot den ensamma rollen som ytterst ansvarig. Den är tuff ibland när man måste fatta obekväma beslut, säger hon. Men mest har hon roligt på sitt jobb, och känner att hon bidrar genom att driva sina idéer om en teater som är viktig för många i samhället.

Hon vill se en repertoar med bredd; både komedi och drama, klassiker och nyskrivet, barn- och ungdomsteater, och inte minst musikteater. Musik ligger Petra Brylander varmt om hjärtat, hon som själv spelar kontrabas och drömmer om mer tid för musicerande.

– Jag har börjat ta sånglektioner igen, det är en 50-årspresent till mig själv, säger hon. Jag hinner inte ha några fritidsintressen, men jag har en dröm om att sätta ihop några kompisar till ett band och spela.

Fakta

Namn: Petra Brylander

Fyller: 50 år den 8 november 2020.

Gör: Vd och konstnärlig ledare för Uppsala Stadsteater. Tidigare chef för Malmö Stadsteater.

Bor: Uppsala.

Familj: Gift med Dennis Sandin, regissör. Har två barn, Ivar, 22, och Sigrid, 17.

Så firar jag födelsedagen: ”Jag ville ju ha en jättestor fest och bjuda på bra musik och god mat. Det funkar inte med nuvarande pandemi så den får jag skjuta upp. Själva 50-årsdagen firar jag hemma i Uppsala. Jag får väl dricka ett glas champagne i alla fall."

Om att fylla 50: ”Jag har alltid upplevt mig som ung, jag har varit yngst i många sammanhang. Men jag satt på en middag i går och insåg att jag faktiskt var äldst här.”

Favoritsyssla hemma: Läser, umgås med familj och pratar i telefon med vänner i hela Sverige. ”Vi hinner inte ses IRL, i riktiga livet.”

Läser just nu: ”Herrarna satte oss hit” av Elin Anna Labba.

Lyssnar helst på: P1 eller musik. Folkmusikgruppen Tarabband i Malmö är en favorit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!