I höst ändras namnet på skolans sex- och samlevnadsundervisning till ”sexualitet, samtycke och relationer”. I läroplanen står bland annat att skolan ska förmedla betydelsen av samtycke och ett kritiskt förhållningssätt till pornografi.
Undervisningen ska ingå i alla skolämnen. Landets lärarutbildningar har sedan januari i fjol fått ämnet som ett nytt examensmål.
Anna Hagborg är utbildningsledare för lärarprogrammet vid Uppsala universitet. Där tillsätts en ny lektorstjänst under februari. I den ingår det övergripande ansvaret för att utveckla innehållet i det nya examensmålet.
– För att kunna ta hänsyn till alla, över 20 examensmål, måste man väga dem mot varandra. Att vi anställt en lektor för detta tema visar att vi tar ämnet på allvar, säger Anna Hagborg.
På Tingvallaskolan i Märsta arbetar Carina Ekström, sexolog och socialpedagog. Hon håller bland annat föredrag för lärare om vad de kan tänka på för att inte vara dömande vid samtal med eleverna kring sex och relationer. Detta för att barnen ska våga vara nyfikna och fråga.
– Ämnet är känsligt och ligger nära det privata. Det handlar helt om inställningen hos den enskilda läraren. Alla bär vi på våra egna trauman och erfarenheter och det avgör vad man mäktar med i sin egen undervisning. Alla lärare är inte bekväma med ämnet och det är alldeles för lätt att avfärda när man inte vet hur man ska handskas med det, säger hon.
När normkritiskt tänk, samtycke och relationer sopas under mattan av vuxna söker barn och ungdomar egna svar på nätet och där hamnar de lätt i porrens värld.
– Elever kan ställa frågor som: ”Skriker alltid tjejer när de får orgasm?” ”Måste man ha analsex?” eller ”Har du smakat på sperma?” Då måste lärarna visa nyfikenhet och tänka varifrån frågorna egentligen kommer. I de flesta fall är svaret: från porrfilmer, säger hon.
Av Tingvallaskolans cirka 230 elever har drygt 85 procent invandrarbakgrund. Barnen lever ofta i två parallella kulturer; en hemma och en i skolan. Carina Ekström har samtal med föräldrar som säger att deras barn inte ”ska” delta i sexualundervisning. Hon hör också elever säga: ”Varför ska vi prata om det här, jag är alldeles för liten för sånt här.”
– Jag brukar svara: Du dödar i spel, du pratar om våld, men du vill inte prata om kärlek? säger Carina Ekström.
Elisa Erikson är ordförande för Lärarförbundet i Uppsala och skyddsombud på Ärentunaskolan i Storvreta. Hon har inte hunnit sätta sig in vilka konsekvenser förändringen av ämnet får för undervisningen.
”Vi har inte fått in några synpunkter på detta från våra medlemmar. Det är viktiga frågor, det är bra att det blir ett tydligt fokus och många saker kommer in naturligt i många ämnen. Generellt driver vi (inom Lärarförbundet, reds anm) att om det kommer nya saker så bör berörda få kompetensutveckling för att ges möjlighet att fullfölja uppdraget”, skriver hon i ett mejl.
Karin Gunnarsson, docent i pedagogik vid Stockholms universitet, har tillsammans med kolleger skrivit läroboken ”Sexualitet och relationer”.
– Lärare i dag har inte med sig kunskapen i sin utbildning om hur de ska undervisa i ämnet. De vi haft kontakt med har uttryckt att det blir svårt att få in ämnet i ett redan fullspäckat schema som dessutom är styrt av nationella prov. De undrar hur de ska hinna med.