Kvinnor som slickar på choklad skulle aldrig äta den

Pressbyråns reklam för brownies reproducerar bilden av kvinnor med choklad som något förbjudet och sexuellt.

Pressbyråns reklam för brownies reproducerar bilden av kvinnor med choklad som något förbjudet och sexuellt.

Foto: Åsa Karlsson

Reklam & PR2021-12-18 04:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tungan är lång, våt och rosa och hon slickar, riktigt lapar på den. Men ta en tugga då! vill jag skrika. Seven Elevens nya reklam "Sweet lovin" visar en ung kvinna, så smal att nyckelbenen tränger fram som höga, vassa bergstoppar framför axlarna. Det hon med slutna ögon slickar så sensuellt på är en brownie. Kopplingen mellan sex och choklad inom reklam pågår ständigt på detta mindre subtila sätt. Som om kvinnor som smakar på choklad gör något som egentligen är lite förbjudet och erotiskt.  

I mina ögon är kvinnor som slickar på choklad, kvinnor som aldrig skulle äta choklad. I en av vetenskapsjournalisten Michael Mosleys dokumentärer om den ohälsosamma kroppen, besöker han en ätstörningsenhet. Där träffar han en kvinna i 60-årsåldern som aldrig haft mens. Hennes dagliga diet består av ett kex och att i en minut slicka på en kolakaramell. När hon är klar med karamellen lägger hon tillbaka den på sin plats i ett skåp. Slicka och lukta på choklad gör den som är sjuk, det finns inget sexigt med det.

Julklappstips:

Har du en mamma eller partner som redan har allt och som det är omöjligt att köpa julklapp till? Ge ett litet aktivitetshäfte. Gör en handfull små kort som du skriver: biobesök, långpromenad med varmchoklad och andra mysiga saker som personen får hämta ut under året. Stoppa i ett kuvert och hjälps åt att se till att aktiviteterna blir av.

Glöggknyten med chèvre:

Ta ett ark smördeg och skär i fyrkanter. Lägg en bit chèvre och ett inlagt fikon på varje ruta. Vik in hörnen om innehållet så att det blir små knyten. Pensla med ägg och grädda i 175 grader i cirka 20 minuter.