Maja Witting

Dödsfall2016-02-25 06:00

Maja Witting skapade genom praktiskt arbete och teoretiskt kunnande en läs- och skrivmetod. Under slutet av 1900-talet, då ­tankeutbytet kring läsinlärning förlamades, utsattes metoden och Maja Witting för skarpt ifrågasättande. Debatten präglades av politiserande och moraliserande snarare än pedagogiska överväganden. Få hade förmåga till mer än ett ytligt betraktelsesätt.

Generaldirektör Erland Ringborg bjöd 1987 in läsforskare, Wittinglärare och Maja Witting till ett möte på SÖ. Resultatet blev en revidering av SÖ-materialet Läsa. Brännmärkningen av Wittingmetoden från den första upplagan ströks. I dag pekar rapporter från SBU och Vetenskapsrådet otvetydigt på vikten av just de egenskaper och ingredienser som präglar Wittingmetoden.

Många har mitt i skolans förvirring genom Wittingmetoden kunnat bli nöjda i rollen som lärare och med de resultat eleverna får möjlighet att uppnå. 2005 bildades Wittingföreningen och axlar efter bästa förmåga ansvaret att ge lärare i landet möjlighet att sätta sig in i Wittingmetoden. Maja Witting personifierade den relation mellan lärare och elev som hon fann nödvändig för elevens aktiva deltagande i sin egen inlärning.

Samma relation ligger inbakad i Wittingmetoden, tillgänglig för lärare att anamma.

Bara någon gång i livet får man möjlighet att sitta vid någons fötter och önska att det aldrig ska ta slut. Så var mina egna möten med Maja Witting. Hon talade klokt och tydligt, och lyssnande följde hon min tanke och mina frågor och gjorde mig klok. Så satt vi vid ­Majas matsalsbord en torsdag, åtta dagar innan hon gick bort, och fick hjälp med struktur och mål för en ny bok om Wittingmetoden.

Den uthållighet, klokhet och styrka som präglat Majas gärning är vårt arv efter henne. Vi kommer oförtrutet att arbeta vidare.

För Wittingföreningen och Sveriges Wittinglärare och -elever

Minnesord

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!