Aimo Larvia föddes i finska Lahti. Fadern var jurist och krigsdomare under vinterkriget mot Sovjetunionen. Därmed hamnade han på kommunisternas dödslista och 1944 tvingades familjen fly i en fiskebåt till Sverige och Umeå. Efter att Aimo lagt stridspilotdrömmarna på hyllan blev det ingenjörsexamen och anställning hos Saab ANA i Nyköping.
1964 fick Aimo jobb hos Westeråsmaskiner i Morgongåva, som tillverkade lantbruksmaskiner, och fick snart svara för marknadsföringen av företagets snöskotrar i Sverige, Norge och Finland. 1969 köptes Westeråsmaskiner upp av ett investmentbolag som efter några år flyttade tillverkningen av Aktiv-skotrarna. Aimo blev konsult för finska Valmet och sedan svensk generalagent för deras nya snöskotermärke Lynx. Han byggde upp försäljningsorganisationen från noll, startade populära skotercrosstävlingar och bildade en branschorganisation. Om Morgongåva, som Aimo hävdade, är snöskoterns vagga i Sverige kan man lugnt påstå att han själv var dess fader.
Tack vare Aimos driftighet och branschkunskap tog Lynx snabbt marknadsandelar. Valmet uppskattade hans insatser och Aimo fick även ta hand om agenturen av den lätta skogsmaskinen Terri. Som mest hade hans företag ALCAB 40 anställda i Morgongåva och Umeå.
Trots att livet förändrades radikalt efter en stroke 2002 fortsatte Aimo att vara aktiv, bl.a. som engagerad aktieägare i nystartade bolaget Morgongåva Företagspark, som förvärvat Westeråsmaskiners gamla industrilokaler. Som styrelseledamot under de första åren var han med och lade grunden till dagens blomstrande e-handelscentrum.
Aimo var inte den som gick hemma och gnällde över missförhållanden och orättvisor, han agerade direkt med mustiga inlagor till diverse instanser, ofta förstärkta med insändare i lokalpressen. Och det gav resultat. Karln hade ju mestadels rätt, till mången byråkrats förtret. Aimos rättframhet kombinerades med en stor portion humor och självironi. Vi kommer att sakna en av Morgongåvas mest färgstarka profiler.