Nathalie Rehn kallar sig vägledare även om hon på sin hemsida skriver medium. I sin tvåa i Sigtuna, vid köksbordet, sitter hon och blandar stora kort. Hon gör det intensivt och de kort som slumpvis faller ur placerar hon på bordet. Hon tystnar, tar en slurk kaffe ur glaset bredvid, och börjar sedan tolka vad korten säger till UNT:s reporter.
– Du ser det vackra i de små sakerna, du är kommunikativ och ärlig, säger hon och plockar upp en annan kortlek för att sia framtiden.
Kristaller, tarotkort och allt som därtill hör verkar ha fått ett uppsving under de senaste åren, främst bland kvinnor. Kändisar som paret Beckham sägs rena sitt hus med kristaller och Kardashians uppges sedan flera år tillbaka använda dem. Kritiken, förutom att det i olika sammanhang pekas ut som humbug, har även varit att kristallindustrin leder till utarmning av naturen, exploatering och människorättsförbrytelser. (Dagens Industri 5 mars 2020.)
Till Natalie Rehn kommer människor i olika åldrar.
– Jag har kunder mellan 15 och 60 år. Ofta har de hittat mig via Tiktok, Instagram och Facebook men även via familj och vänner, säger hon.
Av vilken anledning väljer då människor att till exempel besöka ett medium? Cristoffer Tidelius, doktorand i religionsociologi, arbetar sedan år 2018 på en doktorsavhandling under arbetsnamnet "Paranormal Sweden" om paranormal tro och praktik i Sverige i dag. Han nämner deprivationsteorin som innebär att vi söker ett religiöst eller nyandligt sammanhang för att vi är deprimerade eller saknar något i livet. Men så enkelt är det inte enligt Tidelius.
– Deprivationsteorin har inget stöd i verkligheten. Det är inte de med exempelvis lägre inkomst eller lägre utbildning som går till medium. Variabler visar tvärtom. Nyandlighet tilltalar en välmående, urban, vit medelklass, säger han.
Tidelius använder det paranormala, det icke vetenskapligt erkända, som ett paraplygrepp. Där ingår även tro på exempelvis Loch Nessodjuret och ufon. Han har studerat vilka som konsulterar astrologer och medium eller använder sig av exempelvis pendlar, änglakort och alternativ medicin, där även kristaller ingår. Han har ställt enkätfrågor till 1 100 slumpvis valda deltagare. Svaren visar bland annat att 17 procent av dem som svarade har besökt någon form av astrolog, medium eller spådam.
Drygt en av fyra, 28 procent, säger sig ha testat någon form av alternativ medicin som till exempel reiki healing eller kristallterapi. Enligt Tidelius är överrepresentationen av kvinnor i alla åldrar stark. Även internationella studier bekräftar dessa mönster för paranormal och nyandlig tro och praktik, förutom att tro på ufos och fenomen som Loch Nessodjuret och Bigfoot, då är männen överrepresenterade.
– Andelen som säger sig tro på åtminstone en av de tio olika variablerna inom paraplybegreppet "paranormal tro" är enligt enkäten drygt 40 procent. 66 procent av deltagarna svarar att de har testat någon paranormal eller nyandlig praktik, alternativt har haft någon upplevelse relaterad till detta, exempelvis en utomkroppslig upplevelse, upplevelser av hemsökelser eller spöken, eller att de har besökt ett medium. Alltså över hälften av befolkningen, säger Cristoffer Tidelius.
En sak är säker, enligt Tidelius, olika typer av sociala medier populariserar nyandlighet som kristaller och tarotkort och att det därför sannolikt trendar.
– Ju oftare du kommer i kontakt med framställningar av det paranormala, desto mer sannolikt är det att du själv tror. Du kanske får en förhoppning om att du ska få bättre hälsa, hjälp att hitta en bättre partner eller harmoni i ett hus om du renar det med kristaller.
Tillbaka till Nathalie Rehn. Till vardags arbetar hon inom hemtjänsten. För knappt två år sedan startade hon ett företag där hon erbjuder bland annat tarotläggningar och healing. Intresset för hennes tjänster blev större under pandemin.
– Många har tvingats umgås med sig själv. De som kommer vill veta vad som händer i nästa månad, tre månader framåt eller hur kärlekslivet ska bli.
Före varje kundmöte mediterar hon för att bli tom på tankar och känslor och för att inte ha några förväntningar inför personen som stiger in. Kunderna får inte berätta något om sig själva. Frågor tas efteråt.
Vad säger du till dem som tycker att kristaller och kort är hittepå?
– Jag tror att de själva behöver träffa ett medium, säger hon.