Till hösten ändras namnet på skolans sex- och samlevnadsundervisning till ”sexualitet, samtycke och relationer”. Kunskapsområdet ska ingå i samtliga ämnens undervisning. Först måste lärarna utbildas i hur de ska ta sig an det nya. Alla lärare oavsett om hen undervisar i matte, musik eller tyska ska ta ansvar för att eleverna får kunskap om samtycke och relationer.
Sara Backman Prytz tillträdde sin tjänst som ansvarig för lärarnas utbildning inom området första februari.
– Det nya examensmålet gäller för lärarstudenter från hösten 2021. Vi är i en uppstartsfas där jag till en början den här terminen kommer att ge en föreläsning och ett seminarium till de studenter som läser sin sista termin på utbildningen. Jag vet inte hur det kommer utökas framöver, det tar lång tid att ändra kursplaner, upp till ett år, säger hon.
Sara Backman Prytz håller som bäst på med att förbereda sin första föreläsning. Där prioriterar hon att lärarstudenterna ska förstå sitt uppdrag och att de ska känna sig trygga i undervisningssituationen. Hon vill också lägga tid på att förklara hur sexualundervisningen vuxit fram och förändrats över tid.
Enligt Skolverkets författningssamling från i fjol, ska varje skolelev efter utgången grundskola ha fått kunskaper inom sexualitet, samtycke och relationer samt om hedersrelaterat våld och förtryck. För lärarstudenterna finns dock inte några direkta, tydliga mål satta för vad de ska ha med sig ut från universitetet, enligt Sara Backman Prytz.
– De behöver få en överblick över kunskapsområdet så de får en bra grund. De behöver lära sig om sexualundervisningens historia, varför det ser ut som det gör och vad aktuell vetenskaplig forskning säger. Det ger studenterna en grund och hjälper dem att hitta ett professionellt språk i sin professionella lärarroll, säger hon.
Hur lärarna ska integrera kunskapen i sina egna ämnen kan hon inte svara på, ännu.
– Det är jag inte tillräcklig påläst än för att kunna säga. Men vi måste lita på att lärare vet vad de gör i sin yrkesutövning.
Nyligen blev en lärare i mellansverige fälld av DO, Diskrimineringsombudsmannen, och fick senare sparken för att hon vägrade tilltala en elev med ”hen”. I en artikel i Dagens juridik säger en representant för DO: ”I skolan ska alla elever känna sig trygga och respekterade och inte behöva utsättas för diskriminering. Det är särskilt viktigt att lärare gestaltar och förmedlar denna värdegrund.”
– Uppenbarligen förekommer både medvetna och omedvetna kränkningar i skolan. Lärarna har inte enbart eleverna i sig att ta hänsyn till utan även familjekonstellationer som elever befinner sig i, och anhöriga till eleven kan tillhöra olika minoritetsgrupper. En elev kan till exempel ha två mammor. Som lärare måste man tänka aktivt för att undvika ett språk som upplevs kränkande.
Vad händer om en lärare inte vill prata om till exempel transfrågor, homosexualitet eller hedersproblematik?
– De måste göra det. Det är en del av lärarnas tjänsteutövning, en del av deras jobb. Därför är det så viktigt att prata om styrdokumenten och om de juridiska ramarna, att man som lärare förstår hur ramarna ser ut och vilket uppdrag man har, säger Sara Backman Prytz.
Det här är del 2 i serien om den nya sex- och samlevnadsundervisningen. Del publicerades 12/2.