Det Àr som att kliva in i ett 1800-talshus nÀr en stiger över tröskeln till Torleif Ingelögs hem. Djupa fönsternischer, kakelugn och hustrun Eevas textila konst som ramar in och gör det ombonat.
Det Àr hÀr han har skrivit om sin biologiska mormor textilkonstnÀren Greta Ahrbom, i boken "Hon kysste havet". En berÀttelse som, om den kommer i rÀtta hÀnder, borde göra sig bra som film.
â Den var starkt angelĂ€gen för mig att skriva. Det hĂ€r Ă€r min viktigaste bok och samtidigt den svĂ„raste. BerĂ€ttelsen och huvudpersonerna ligger sĂ„ nĂ€ra mig och jag Ă€r sjĂ€lv en del i berĂ€ttelsen. Tidigare har jag skrivit om naturen, men nu handlar det om mĂ€nniskans natur, sĂ€ger Torleif Ingelög.
I korta drag handlar boken om att ingen i slÀkten vet att Greta förlovat sig med Fritz Netzler, berömd marinflygare. NÀr Fritz störtar i havet Àr Greta gravid. Hon tvingas att hemlighÄlla detta och senare lÀmna bort barnet till sin syster. I sin sorg och förtvivlan fÄr hon allt svÄrare att klara vardagslivet och tvÄngsintas till slut pÄ mentalsjukhus.
Torleif Ingelög berÀttar hur han i fyrtioÄrsÄldern fÄr veta att "moster Greta" egentligen Àr hans mormor. Efter ett envist detektivarbete hittar han henne, fullt frisk, men fortfarande boende bland mycket sjuka patienter.
â Hennes slĂ€kt hade aktivt glömt henne. Det fanns inget för henne att Ă„tervĂ€nda till. Hennes egen halvsyster och bror lĂ„tsades som om hon inte fanns, sĂ€ger han.
Via en pensionerad överlÀkare i psykiatri, en vÀninna till Greta, fick han för första gÄngen i vuxen Älder se sin mormor, men först i hemlighet.
â Det var absurt. Aina som överlĂ€karen hette, bad mig sitta i bilen vid ett givet klockslag dĂ„ hon och Greta brukade promenera tillsammans till ett konditori, dĂ€r de drack kaffe ett par gĂ„nger i mĂ„naden. Jag satt i bilen och sĂ„g dem komma. Jag fick en sĂ„ kraftig hjĂ€rtklappning att jag trodde att hjĂ€rtat skulle gĂ„ i bitar, de promenerade förbi precis utanför mitt bilfönster.
Torleif Ingelög började skriva boken för mÄnga Är sedan men 2000 brann hans hem ner och krafterna gick Ät till annat. I samma veva blev han ocksÄ sjuk. Sjukdomen ledde till att han Är 2007 slutade som chef för Artdatabanken och fick tid att skriva. Boken krÀvde mycket research, han har tillbringat Ätskilliga timmar i Stadsarkivet i Stockholm, i lokala arkiv och pÄ nÀtet.
Han har velat skriva skönlitterÀrt i hela sitt liv men arbetet och faktaböcker har tagit all tid. I byrÄlÄdan och i datorn ligger skönlitterÀra projekt och vÀntar. Han skakar demonstrativt pÄ huvudet nÀr han fÄr frÄgan om det inte Àr ensamt att skriva.
â Jag trivs med ensamhet, det Ă€r en förutsĂ€ttning för ett bra resultat och det Ă€r oerhört stimulerande att skriva. Det Ă€r underbart att anvĂ€nda ord och att formulera sig.
Men helt ensam i sitt skrivande Ă€r han Ă€ndĂ„ inte. För 15â20 Ă„r sedan gick han en skrivarkurs. Elevgruppen hĂ„ller fortfarande kontakten och trĂ€ffas tvĂ„ gĂ„nger per Ă„r.
â Vi trĂ€ffas hemma hos varandra och ger varandra respons pĂ„ det vi skrivit, det Ă€r en stor förmĂ„n, sĂ€ger han.
"Hon kysste havet" Àr ett stycke kvinnohistoria. Om kvinnor som drevs in i psykisk ohÀlsa och sedan gömdes undan pÄ mentalsjukhus för "sitt eget bÀsta" nÀr de inte passade in i bilden av en borgerligt vÀlmÄende familj och slÀkt.
â Boken handlar ocksĂ„ om förtryck inom familjen. Det som hĂ€nde, hĂ€nde i en annan tid, men förtryck mot kvinnor fortsĂ€tter och finns Ă€ven i vĂ„r tid. Familjehemligheter pĂ„verkar i decennier, i vĂ„rt fall i fyra generationer, sĂ€ger Torleif Ingelög.