I panelen fanns tre framgångsrika entreprenörer. Förutom Niklas Zennström var det Sebastian Siemiatkowski, som grundat företaget Klarna som hanterar internetbetalningar, och Lisa Lindström, vd för IT-företaget Doberman, som bland annat skapat SVT Play, som kom för att i ett panelsamtal berätta om hur det är att starta företag.
Sebastian Siemiatkowski har också han en bakgrund i Uppsala, och har liksom Niklas Zennström själv varit elev vid Katedralskolan.
– Det är kul att vara tillbaka, men också lite nervöst. När jag gick in såg jag bänken vid ingången där de coola killarna brukade sitta. Så det var lite flashback av gymnasietiden, säger Sebastian Siematkowski.
Och om man ska tro de tre paneldeltagarna handlar det mycket om att våga om man ska lyckas som företagare.
– Det gäller att se att man inte har så mycket att förlora. Och om man misslyckas har man lärt sig något som man har nytta av hela livet. Innan jag startade Skype drev jag några företag som inte var lika lyckade. Men jag lärde mig väldigt mycket, säger Niklas Zennström.
Sebastian Siemiatkowski fyller i att det kan vara bra med en viss nördighet.
– Det var en ren slump att jag började jobba med fakturor och betalningar och det är ganska tråkiga saker. Men jag har blivit förälskad i det och nördat ner mig i det och nu älskar jag betalningar, säger han.
Det kan också vara olika saker som gör att man väljer att slå in på en företagarbana. Antingen har man en idé som man vill utveckla vidare, man kanske själv vill styra sitt arbete mer. Eller också kan det handla om ren otålighet.
– När jag kom ut i riktiga affärsvärlden och jobbade på telekomföretaget Europolitan som i dag heter Telenor tänkte jag att "ska det gå så här långsamt". Jag orkade inte vänta på att ha möten om det där mötet och därför startade jag ett företag för jag ville att saker skulle gå snabbare, säger Lisa Lindström.
Värd för arrangemanget var Ingenjörsvetenskapsakademien och Prins Daniel Fellowship. Och en snabbenkät som eleverna fick göra med sina mobiltelefoner visade att de haft viss framgång med upplägget. Före föreläsningen var det ungefär två tredjedelar av publiken som kunde se sig själva som entreprenörer i framtiden. Efter föreläsningen hade siffran stigit till 85 procent.