Anledningen är en minskad försäljning av annonser och event under de senaste veckorna. Ett 40-tal medarbetare på annons- och eventavdelningen berörs av permitteringen, så kallat korttidsarbete.
– Vår personal kommer att jobba, men mindre under en period. Vi ser en enorm efterfrågan på UNT:s journalistik, men på annonssidan är det naturligtvis tuffare beroende på det ekonomiska läget i samhället. Därför vidtar vi snabba åtgärder, för att inte hamna i ett allvarligare läge framåt, säger Kalle Sandhammar, vd och ansvarig utgivare för Upsala Nya Tidning och Enköpings-Posten.
Personal på redaktionen berörs inte av permitteringarna, då antalet prenumeranter och läsare har ökat den senaste tiden. Inte heller tryck- eller distributionspersonalen omfattas.
– Jag vill understryka att det dagliga arbetet kommer att fortsätta, och att alla kommer att jobba vidare. Däremot kommer de flesta på säljsidan att jobba kortare dagar under en tid, fortsätter Sandhammar.
Tidigare har lokala företag inom till exempel hotell, restaurang och handel vidtagit liknande åtgärder. Detta för att rädda respektive verksamhet.
– Många har det jobbigt i vårt område just nu. Nu gäller det att vi går ihop och hjälper varandra lokalt för att få hjulen att börja snurra igen. Som läsare och annonsör tycker jag att man i första hand ska satsa på lokala medier, då hjälper man sig själv samtidigt som man är med och gör vårt samhälle bättre, säger Kalle Sandhammar.