Skydd mot id-stölder allt vanligare

I kölvattnet av det ökande antalet id-stölder blomstrar marknaden för företag som säljer olika former av skydd. Polisen är dock skeptisk.

30 december 2014 13:12

Identitetsstölder, eller så kallade id-kapningar, där någon använder ditt namn och personnummer för att ta krediter eller beställa varor, har blivit ett allt vanligare problem.

– I många fall handlar det om att någon handlar prylar i en annan persons namn med falskt leg. Det svårt att skydda sig, man vet oftast inte om att ens identitet stulits förrän man får ett brev från inkasso, säger Anders Bywall, chef vid Uppsalapolisens bedrägerirotel.

Uppklarningsprocenten är låg, undantaget de fall då man lyckats fånga järningsmannen på övervakningskamera då denne hämtat ut varan.

I takt med att bedrägeribrotten ökar, blir företagen fler som erbjuder olika former av skydd. Dessa innefattas oftast av en bevakningstjänst som meddelar dig varje gång någon begärt ut en kreditupplysning eller ändrat din adress. MySafety säljer sedan 2008 en försäkring med bevakning, där det också ingår hjälp med att att bestrida fakturor. Kundunderlaget har ökat med 176 procent de senaste två åren.

– Vi ser en ökning i antalet som tvingas använda vår tjänst. Detta har blivit vår tids nya hemförsäkring. Det är lika viktigt att kunna skydda sitt personnummer som att skydda sitt hem, säger Sophie Gernandt, marknadschef på MySafety.

Det är idag bara ett fåtal försäkringsbolag där skydd mot förluster vid id-stölder ingår i hemförsäkringen. Johan Hopstadius, pressansvarig på kreditupplysningsföretaget UC som levererar bevakningstjänsten till mySafety och också säljer ett eget id-skydd, anser att dessa hemförsäkringar bör kompletteras med en bevakningstjänst.

– De hemförsäkringar som finns idag ersätter endast när skadan redan har skett. Tid är pengar, och ju snabbare du får reda på att någon tagit din identitet, desto snabbare kan du agera, säger Johan Hopstadius.

Enligt en enkätundersökning som UC gjort bland de kunder som drabbats och varit tvungna att spärra sitt personnummer, ligger snittbeloppet på runt 40 000 kronor i förluster.

– Det här har blivit ett samhällsproblem, förtroendet för att sköta sina affärer på nätet håller på att urholkas, säger Johan Hopstadius.

På Polisens hemsida rekommenderas användande av bevakningstjänster. Anders Bywall är dock skeptisk, något skydd vill han inte skaffa.

– Nej, det går inte att hålla på så, då kan man ju inte leva. Man ska vara försiktig med kort och legitimationer och handla på sidor med skydd, så som security by Visa. Men, det är klart att det kan gå åt skogen ändå.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Sandra Gunnarsson