Att göra reklam i sociala medier är något som många kändisar – med följarskaror på upp mot miljoner – tjänar stora pengar på.
Nu vill även stora aktörer som Live Nation, Warner Music, Aller Media och H&M, via företaget Society icon, knyta till sig instagram-användare i Uppsala som har från 500 följare och uppåt. Med flera mindre konton på flera orter kan företagen få stor spridning för sina produkter.
Utöver att få betalt i kontanter lockar Society icon med Vip-upplevelser, gratisbiljetter och exklusiva luncher med artister från skivbolaget Warner Music.
Just nu bedriver företaget en kampanj i Uppsala där de hoppas få nya användare att ansluta sig till deras app.
– Vi vill ge alla möjligheten att bli en influencers, säger delägaren Benjamin Hailemariam som berättar att de i nuläget har omkring 13 000 knutna användare i landet varav flera redan finns i Uppsala.
– Nyligen var det en kille från Uppsala som gjorde ett samarbete med H&M. Han hade 880 följare på Instagram. Han älskar H&M och då fick han möjlighet att tjäna pengar. Det minsta beloppet man tjänar hos oss är 400 kronor för ett inlägg under en kampanj, fortsätter han.
I våras gick Skatteverket ut med information till influencers som tar emot produkter, presentkort eller lön från företag för att marknadsföra produkter i sociala medier. Upplysningen handlade om att ersättning i form av produkter och tjänster är att betrakta som lön, och att det måste tas med i deklarationen om man tillsammans med andra inkomster tjänar mer 19 247 kronor under ett år. Informationskampanjen var även riktad till de företag som använder sig av influencers som inte har ett företag.
– Det här med influencers är något som växer. I bland är det heller inga småvärden vi pratar om, det kan handla om exklusiva produkter och resor som man får. Då drar det i väg, säger Henrik Kisterud som är kontrollsamordnare på Skatteverket.
Hur vanligt är det att företag rapporterar in skatteuppgifterna för influencers som har A-skatt?
– Det är inte vanligt, snarare ovanligt.
Under hösten kommer Skatteverket att ta arbetet vidare.
– Då kommer vi att göra kontroller för att se att detta har efterföljts, säger Henrik Kisterud.
Benjamin Hailemariam och Society icon är medvetna om problematiken.
– Vi är noggranna med det här i våra kampanjer. När influencers får produkter hemskickade som de får behålla brukar vi berätta att det viktigt att ta upp produkten i deklarationen. Det står även på vår hemsida, säger han.