BĂ€rplansbĂ„tar av olika slag har funnits lĂ€nge. PĂ„ 1960-talet gick fĂ€rjor av denna typ bland annat över Ăresund och Ă lands hav.
ââDe anvĂ€nder vingar, precis som flygplan gör. Men vingarna sitter under bĂ„ten, och Ă€r under vattenytan. De lyfter hela bĂ„ten upp ur vattnet, sĂ€ger Arash Eslamdoost, docent i tillĂ€mpad hydrodynamik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
NÀr skrovet lyfts ur vattnet, behövs mindre energi för att driva fartyget framÄt.
Den förra generationen av bÀrplansfÀrjor togs ur bruk för att de, i lÀngden, blev kostsamma. De var byggda av stÄl, som Àr tungt och dyrt att underhÄlla.
LĂ€ttare material
Efter sekelskiftet har det i stÀllet kommit fritidsbÄtar med bÀrplansteknik, byggda av kolfiber eller nÄgot annat kompositmaterial som bÄde Àr lÀtt och hÄller formen under hÄrd belastning. Vi har bland annat fÄtt se dem inom seglingssporten.
Nu har Chalmers och marinforskningsinstitutet SSPA studerat bÀrplansbÄtar nÀrmare, bland annat i en stor vattentunnel i Göteborg.
Projektet har haft sitt fokus pĂ„ vingen av kompositmaterial â den som oftast inte syns â och hur den beter sig nĂ€r exempelvis vinkeln mot vĂ„gorna, fartygets hastighet eller annan belastning varierar.
Behövs för eldrift
Modern teknik har gett bÄde nya möjligheter och ett större intresse för bÀrplansbÄtar.
ââKontrollsystemen för att hĂ„lla fartygen i balans var inte sĂ„ utvecklade tidigare. Nu finns sensorer med hög precision, och avancerade datasystem som hjĂ€lper till att balansera vingarna, till exempel mot vĂ„gorna, sĂ€ger Arash Eslamdoost.
Samtidigt har utvecklingen av eldrivna fartyg riktat fokus mot att minska vattenmotstÄndet.
ââAnnars blir rĂ€ckvidden för batteridrivna bĂ„tar för liten, konstaterar Eslamdoost.
Forskning om bÀrplansteknik pÄgÄr Àven pÄ andra stÀllen.
ââInom nĂ„gra Ă„r kommer vi att fĂ„ se elektrifierade bĂ€rplansfĂ€rjor runt om i vĂ€rlden, tror Arash Eslamdoost.
Fart mindre viktig
Han tÀnker i första hand pÄ fÀrjor för trafik i exempelvis stÀder och skÀrgÄrdar.
NÀr skrovet lyfts av vingen och motstÄndet frÄn vattnet minskar, Àr en möjlig fördel att man kan öka farten.
ââMen högre hastighet krĂ€ver mera brĂ€nsle, eller elektricitet. Man fĂ„r frĂ„ga sig om hastighet eller rĂ€ckvidd Ă€r mest intressant. Jag tycker inte att bĂ€rplansfĂ€rjor behöver gĂ„ sĂ€rskilt mycket fortare Ă€n dagens fartyg i samma trafik, sĂ€ger Arash Eslamdoost.