BĂ€rplan sparar energi – nya fĂ€rjor kan vĂ€ntas

Vingar under vattenytan kan bli ett lyft för mera energisnÄl sjöfart. Moderna bÀrplansbÄtar tar sig fram med upp till 80 procent mindre vattenmotstÄnd Àn traditionella fartyg. Tekniken kan komma att anvÀndas pÄ bland annat skÀrgÄrdsfÀrjor.

Den svenska, eldrivna bÀrplansbÄten Candela C-7 pÄ bÄtmÀssan i Venedig förra sommaren. Under bÄten finns en vinge som lyfter farkosten, likt ett flygplan. Nu har forskare i Göteborg studerat bÀrplansvingar nÀrmare. Arkivbild.

Den svenska, eldrivna bÀrplansbÄten Candela C-7 pÄ bÄtmÀssan i Venedig förra sommaren. Under bÄten finns en vinge som lyfter farkosten, likt ett flygplan. Nu har forskare i Göteborg studerat bÀrplansvingar nÀrmare. Arkivbild.

Foto: Luigi Costantini/AP/TT

Sjöfart2022-06-04 18:31

BĂ€rplansbĂ„tar av olika slag har funnits lĂ€nge. PĂ„ 1960-talet gick fĂ€rjor av denna typ bland annat över Öresund och Ålands hav.

– De anvĂ€nder vingar, precis som flygplan gör. Men vingarna sitter under bĂ„ten, och Ă€r under vattenytan. De lyfter hela bĂ„ten upp ur vattnet, sĂ€ger Arash Eslamdoost, docent i tillĂ€mpad hydrodynamik vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

NÀr skrovet lyfts ur vattnet, behövs mindre energi för att driva fartyget framÄt.

Den förra generationen av bÀrplansfÀrjor togs ur bruk för att de, i lÀngden, blev kostsamma. De var byggda av stÄl, som Àr tungt och dyrt att underhÄlla.

LĂ€ttare material

Efter sekelskiftet har det i stĂ€llet kommit fritidsbĂ„tar med bĂ€rplansteknik, byggda av kolfiber eller nĂ„got annat kompositmaterial som bĂ„de Ă€r lĂ€tt och hĂ„ller formen under hĂ„rd belastning. Vi har bland annat fĂ„tt se dem inom seglingssporten.

Nu har Chalmers och marinforskningsinstitutet SSPA studerat bÀrplansbÄtar nÀrmare, bland annat i en stor vattentunnel i Göteborg.

Projektet har haft sitt fokus pĂ„ vingen av kompositmaterial – den som oftast inte syns – och hur den beter sig nĂ€r exempelvis vinkeln mot vĂ„gorna, fartygets hastighet eller annan belastning varierar.

Behövs för eldrift

Modern teknik har gett bÄde nya möjligheter och ett större intresse för bÀrplansbÄtar.

– Kontrollsystemen för att hĂ„lla fartygen i balans var inte sĂ„ utvecklade tidigare. Nu finns sensorer med hög precision, och avancerade datasystem som hjĂ€lper till att balansera vingarna, till exempel mot vĂ„gorna, sĂ€ger Arash Eslamdoost.

Samtidigt har utvecklingen av eldrivna fartyg riktat fokus mot att minska vattenmotstÄndet.

– Annars blir rĂ€ckvidden för batteridrivna bĂ„tar för liten, konstaterar Eslamdoost.

Forskning om bÀrplansteknik pÄgÄr Àven pÄ andra stÀllen.

– Inom nĂ„gra Ă„r kommer vi att fĂ„ se elektrifierade bĂ€rplansfĂ€rjor runt om i vĂ€rlden, tror Arash Eslamdoost.

Fart mindre viktig

Han tÀnker i första hand pÄ fÀrjor för trafik i exempelvis stÀder och skÀrgÄrdar.

NÀr skrovet lyfts av vingen och motstÄndet frÄn vattnet minskar, Àr en möjlig fördel att man kan öka farten.

– Men högre hastighet krĂ€ver mera brĂ€nsle, eller elektricitet. Man fĂ„r frĂ„ga sig om hastighet eller rĂ€ckvidd Ă€r mest intressant. Jag tycker inte att bĂ€rplansfĂ€rjor behöver gĂ„ sĂ€rskilt mycket fortare Ă€n dagens fartyg i samma trafik, sĂ€ger Arash Eslamdoost.

Fakta: BÀrplansbÄtar

Har vingar (Àven kallade "bÀrplan"), som via ett system av balkar Àr sammanbyggda med skrovet.

Vingarna fÄr skrovet att lyfta ur vattnet, nÀr farten Àr tillrÀckligt hög.

NÀr skrovet lyfts över ytan, minskar vattenmotstÄndet vÀsentligt och den fortsatta fÀrden krÀver mindre energi.

Kan drivas med motor och propeller, eller med segel.

Kan ha tvÄ vingar: en framtill och en i aktern.

Ska inte förvÀxlas med svÀvare, som anvÀnder en annan teknik (med en luftkudde).

KĂ€lla: NE

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!