I Drottninggatans bokhandel som ska läggas ner, var det fler besökare i butiken än under tidigare års rea. Men stamkunderna hade delade känslor när de fyndade under utförsäljningen.

– Det är tråkigt att denna bokhandel läggs ner, men positivt att deras profil ändå finns kvar i stan. Det behövs bokhandlare som tar fram lite annat än det man hittar överallt annars på topplistorna, säger Bo Lundström som bland annat hittat en kriminalroman av Arne Dahl.

Som UNT tidigare rapporterat läggs Drottninggatans bokhandel och Studentbokhandeln ner. Samtidigt har ägaren till Drottninggatans bokhandel tagit över personalen från Studentbokhandeln och öppnat en ny butik i deras tidigare lokaler.

Artikelbild

| Elisabet Wefer har arbetat hos LundeQ och Akademibokhandeln ända sedan 1978.

Katja Jahn, en annan av kunderna på Drottninggatan, tycker det är tråkigt att det blir färre små butiker och bokhandlare i staden.

– Till slut kanske det bara blir kaféer, frisörer och mäklare kvar. Sådana här butiker är bra för staden. Fler borde tänka till två gånger innan de köper varor några kronor billigare på nätet, tycker Katja Jahn som denna dag har köpt ett helt lass med böcker, bland annat kokböcker och ett fotoalbum.

Även hos Akademibokhandeln var det full fart under bokreans första dag. För snart två år sedan flyttade de från Forumgallerian till lokalen vid Stora torget.

– Flytten har bara varit positiv. Vi ligger så bra till att ingen som går förbi kan missa oss, säger Elisabet Wefer som arbetat på LundeQ och Akademibokhandeln ända sedan 1978.

Artikelbild

| Bokrean. Akademibokhandeln vid Stora torget.

Hon tycker att bokrean fortfarande drar nästan lika många kunder, trots konkurrensen från e-handeln. Under bokreans första dag var bemanningen i butiken förstärkt med åtta personer, jämfört med en vanlig dag då de är cirka tio totalt.

– Folk gillar att bläddra i och känna på fysiska böcker under rean. Bokrean och julhandeln är viktiga dagar för oss, säger Elisabet Wefer.

Även för e-bokhandeln är bokrean viktig. Det säger Sakari Luovio, nordisk försäljningschef på Adlibris som har sitt distributionslager i Morgongåva.

E-handelsbolaget smygstartade i år bokrean redan för ett par veckor sedan genom att ta emot förhandsbokningar på rea-sortimentet.

– Vi satsar på rean precis som fysisk handel gör. Bokrean är den viktigaste kampanjen under första halvåret hos oss. Vi jobbar både med förhandlingar med förlagen för att få de bästa titlarna till oss exklusivt, - och med kampanjen, säger Sakari Luovio.

Bokrean har också stor betydelse för dem rent försäljningsmässigt, enligt honom.

– Ja, vi ser ett ökat intresse för rean och har hittills ökat nästan 10 procent mot förra årets rea, säger Sakari Luovio.